BAGAIMANA MENGENALI ULAMA’

Di dalam persoalan yang dilontarkan di dalam ruang komen juga ialah “adakah ulama’ itu orang yang belajar agama sahaja?” Saya menjawab “Ya”. Seorang doktor gigi pun boleh menjadi seorang ulama’ dengan syarat dia belajar agama, memahami dan mengamalkan ilmu tersebut. Tukang kebun juga boleh dikatakan sebagai seorang ulama’ sekiranya mempelajari agama, memahami dan mengamalkan ilmunya.

Ini kerana, satu-satunya cara untuk memahami ilmu agama, dan mengamalkannya ialah dengan mempelajarinya terlebih dahulu. Bagaimanakah kita dapat mengenali seorang ulama’ yang sebenar untuk kita pelajari ilmunya? Perhatikanlah artikel sebelum ini yang menceritakan tentang ciri-ciri tersebut.

Adakah kita rasa berkeinginan untuk menuntut ilmu daripada Masyitah? Atau Pirdaus? Di Negeri Perak, terkenal dengan Pak Teh yang membuka pusat pengajiannya di Pengkalan Hulu. Di Kelantan, tidak terkira banyaknya. Mereka inilah yang dikatakan sebagai ulama’. Selain itu, di dalam PAS sendiri dibarisi oleh golongan ulama’.

Contohnya Us Harun Din sendiri, siapa tak kenal? Us Harun Taib dan ramai lagi yang anda boleh semak di dalam senarai AJK PAS. Bagaimanakah saya boleh katakana mereka sebagai ulama’? Ini kerana mereka mempunyai sifat-sifat sebagai seorang ulama sepertimana yang disebutkan. Mungkin ada yang mengatakan mana mungkin mereka itu sebagai ulama kerana mereka gilakan kuasa…

Apakah perbezaan gilakan kuasa dan perjuangan? Fikirlah sebelum membuat andaian. Nabi SAW juga seorang pemimpin yang tidak layak kita katakana sebagai gila kuasa. Ada juga yang bertanya, bolehkah saya katakan seorang yang pakar dalam bidang tertentu (bukan agama) sebagai seorang ulama?

Ya, boleh. Tetapi, itu adalah berdasarkan maknanya yang umum. Ulama’ dari segi makna umum ialah mereka yang berilmu. Tetapi yang dimaksudkan sebagai pewaris bagi nabi itu ialah ulama’ yang mahir, memahami dan mengamalkan ilmu agama. Tidak kira siapa. Samada dia berbangsa India tetapi beragama Islam, bangsa Cina tetapi beragama Islam, yang mempunyai tiga elemen ini, boleh kita katakana sebagai ulama.

Kesimpulannya, ulama itu ialah mereka yang mahir, memahami dan mengamalkan ilmu agama. Ia adalah berdasarkan takrif dan syarat-syarat yang telah dijelaskan sebelum ini. Selain itu kita juga boleh mengenali ilmu seseorang itu berdasarkan tulisannya, atau karangannya. Perkara ini akan dijelaskan di dalam artikel akan datang.

Begitu juga ada yang menyebut di dalam ruangan komen, mengkritik saya kerana “hanya merujuk kepada karangan ulama’-ulama’ semata-mata tanpa mencari terus daripada al Quran dan Hadis, tentang pelaksanaan pilihanraya di zaman Sahabat RA. Perkara ini akan dijelaskan di dalam artikel akan datang, insya Allah

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

BAGAIMANA MENGENALI ULAMA’ (Siri 2)


Sebelum ini kita mengenali ciri-ciri pertama mengenali ulama’ yang dikatakan mewarisi kenabian. Yang dimaksudkan dengan beramal dengan ilmunya, sebenarnya kita sendiri pun sudah tahu. Contohnya, seseorang yang sudah pun mengetahui bahawa mencuri itu haram, maka dia tidak mencuri. Ini adalah contoh yang paling mudah untuk mengatakan seseorang itu beramal dengan ilmunya.

Dia juga tahu yang mana dikatakan sebagai wajib, sunat, makruh dan sebagainya. Apabila mereka mengetahui tentang sesuatu hukum tersebut, mereka menyuruh orang melaksanakannya, dan mencegah daripada perkara yang haram dilakukan oleh manusia. Hakikatnya perkara ini jelas. Contohnya, Sure Heboh, kalau sebelum ini diharamkan, tetapi apabila dilakukan oleh Zambry, MB sendiri, tidak pula ditentang.

Bagaimanakah pula cara-cara lain untuk mengenali ulama’? Perkara ini disebut di dalam oleh al Habib Abdullah bin Alawi al Haddad di dalam bukunya, Nasihat Agama dan Wasiat Iman. Anda sendiri boleh dapatkan terjemahannya dalam Bahasa Malaysia di kedai-kedai buku. Di dalam buku tersebut disebut sebagai cara (bab) mengenali ulama’ yang beramal dengan ilmunya.

Antara yang disebut ialah, bertawadhu’ (rendah diri), tidak mencari kemewahan dunia, mensedekahkah apa yang ada di tangannya, menyuruh orang lain kepada perkara yang baik, dan mencegah kemungkaran, menjadi pembimbing kepada kebenaran, berakhlak mulia dan banyak lagi. Anda sendiri boleh membacanya.

Saya rasa perkara ini sudah dapat difahami dengan jelas. Jarang terdapat seseorang yang sukar untuk membezakan di antara ulama’ dan bukan. Dari segi naluri saya, saya sendiri mengakui bahawa Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Hadi adalah mereka yang dikatakan sebagai ulama’. Ini kerana mereka mempunyai sifat-sifat sebagai seorang ulama sepertimana yang telah disebutkan.

Anda juga boleh bandingkan mereka dengan Masyitah Ibrahim, dan Pirdaus yang dikatakan sebagai ulama’ oleh mereka. Selain daripada mereka berdua, saya tidak tahu, siapakah lagi yang dikatakan ulama’ dalam UMNO. Bahkan saya juga merasa janggal dan pelik, kenapakah Mufti Perak sendiri mendiamkan diri apabila Zambry melaksanakan Sure Heboh.

Bahkan beliau yang sebelum ini dihormati kerana lantang bersuara, tetapi telah mengatakan Nizar sebagai bugho. Sedangkan langsung tidak sesuai dengan mengatakan bugho kepada Nizar, kerana tiada satu perkara pun yang sama dengan bugho, terdapat pada Nizar. Kalau Nizar dikatakan sebagai bugho, Zambry lebih sesuai untuk mengatakan begitu kepadanya.

Tetapi hakikatnya, Zambry juga tidak patut kita labelkan sebagai bugho, apatah lagi Nizar. Entah, anda boleh bandingkan sendiri, adakah Mufti Perak juga ulama’ yang mewarisi kemuliaan sepertimana yang disebut dalam hadis atau tidak. Saya sudah meletakkan beberapa kaedah ringkas untuk mengenali ulama’, maka anda ukurlah sendiri.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

BAGAIMANA MENGENALI ULAMA’ (Siri 1)


Artikel ini khas saya tuliskan sebagai penjelasan kepada beberapa komen yang dilontarkan sebelum ini. Bukanlah tujuan saya untuk berpihak kepada mana-mana, dan saya harap, dengan penulisan artikel ini membuatkan kita lebih memahami, bukanlah lebih membenci mereka yang dikatakan sebagai ulama’. Kadangkala, orang yang bertanya tentang persoalan ulama’ ini bertujuan menghina, dan ada juga yang ingin tahu. Maka, artikel ini saya tuliskan untuk mereka yang ingin tahu sahaja.

Orang yang memberi komen atas dasar penghinaan, tidak perlu baca artikel ini. Bacalah dengan perasaan ingin tahu, dan sekiranya terdapat kesilapan, sila tegur. Antara yang ditanya ialah, “Bila masakah ulama’-ulama’ hari ini menerima warisan daripada Baginda SAW?”, “Apakah ciri-ciri ulama’ yang sebenar?”, “Adakah ulama’ itu orang yang belajar agama sahaja?”, dan sebagainya.

Maka, perkara pertama yang perlu difahami tentang kedudukan ulama ini ialah sepertimana sabda Nabi SAW sendiri,
.

“Ulama’ adalah pewaris bagi nabi-nabi, sesungguhnya nabi-nabi tidak mewariskan dinar atau dirham (kekayaan), tetapi mereka mewarisi ilmu (Hadis Riwayat Imam Ahmad, Ibnu Hibban, al Hakim dan lain-lain)

Di dalam hadis di atas menjelaskan bahawa Nabi SAW sendiri yang mengiktiraf bahawa ulama’ itu adalah pewaris bagi nabi-nabi Allah SWT. Maka, terjawablah persoalan yang menanyakan tentang bila masakah ulama’-ulama’ ini menerima warisan tersebut. Tetapi, siapakah ulama’ yang dimaksudkan oleh Nabi SAW di dalam hadis ini?

Sepertimana yang pernah saya tulis dalam artikel lalu, tentang kewujudan ulama’ su’. Siapakah mereka, dan bagaimanakah kita hendak bezakan di antara ulama’ yang menjadi pewaris Nabi SAW, dan ulama’ yang su’? Cara pertama untuk mengenalinya ialah dengan memerhatikan ayat al Quran di bawah :
.

Hanya ulama’ sahaja dari kalangan hambaNya yang takut kepada Allah (Surah Fathir : 28)

Imam Sayuti telah meriwayatkan beberapa tafsiran para sahabat, dan tabi’in terhadap ayat ini. Mereka mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan takut itu ialah, ulama’ yang beramal dengan ilmunya, ulama’ yang mengenali Allah lalu melaksanakan perintah dan meninggalkan larangannya, dan sebagainya.

Maka, cara pertama untuk kita mengenali peribadi seorang ulama’, ialah dengan melihat bahawa ulama’ tersebut beramal dengan ilmunya, melaksanakan suruhan dan menjauhi larangan Allah SWT. Mereka inilah yang menerima warisan daripada Nabi SAW, dan nabi-nabi sebelumnya.

Apakah yang dimaksudkan dengan beramal dengan ilmunya? Apakah pula kaitannya dengan mereka menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran? Perkara ini akan djelaskan di dalam artikel akan datang.

Salam Perjuangan

Dr Fikrah

No comments

Powered by Blogger.