Dr Mansor Menang Besar Jika 5000 Ahli UMNO Tak Keluar Mengundi

Calon Parti Keadilan Rakyat dijangka akan memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti hari ini dengan majoriti yang besar apabila UMNO Pulau Pinang mengumumkan untuk memboikot pilihanraya berkenaan.

Berdasarkan kepada perkembangan mutakhir kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Pengerusi UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman yang menyatakan kira-kira 5,000 ahli Umno tidak akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil Penanti esok kerana calon BN tidak bertanding memberikan petanda kemenangan besar yang akan diperolehi oleh calon PKR, Dr Mansor Osman.

Kerusi DUN Penanti berada di dalam Parlimen Permatang Pauh. Pada pilihanraya umum 2008, kerusi itu dimenangi oleh Mohd Fairus Khairuddin dari Parti Keadilan Rakyat yang memperolehi 7,346 undi mengalahkan Datuk Abd Jalil Abd Majid yang memperolehi 5,127 undi. Majoriti undi yang diperolehi oleh PKR ialah 2,219 undi.

Dan jika UMNO BN tidak keluar mengundi ini bererti majoriti calon PKR akan sendirinya naik mendadak kerana harapan untuk calon-calon Bebas untuk meraih kemenangan adalah tipis.

Berdasarkan perkembangan rentetan pilihanraya kecil yang lalu, kesemua calon-calon bebas hilang wang pertaruhan dan perkara yang sama dijangka berlaku di Penanti.

Cuma calon Amin Abdullah akan mengalami sedikit peningkatan kerana telah dibantu oleh media massa arus perdana di dalam menaikkan namanya hampir setiap hari untuk menghalang PKR menang mudah di pilihanraya kecil tersebut sekalipun terpaksa mencipta isu yang sedikit melucukan dengan tuduhan kepada pemimpin tertinggi PKR cuba melakukan sogokan RM80,000 dan jawatan Timbalan Keua 1 Pulau Pinang jika memenangi pilihanraya kecil itu nanti.

Dengan isu berkenaan, pennganalisis politik menjangkakan Aminah akan meraih sekitar 1,500 undi dan jika undi untuk PKR berkekalan di sekitar 7,000 undi maka majoriti yang diperolehi dijangkakan melebihi 5 ribu undi.

Bagaimana kamu UMNO? Masih ingin memboikot?green

No comments

Powered by Blogger.