Umno-BN Guna Wang Peneroka Untuk Beri Duit Raya Kepada Peneroka

Oleh Sidiqin Omar

SHAH ALAM 17 Ogos - Umno-Barisan Nasional didakwa menipu peneroka Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) dengan pemberian wang tunai sebagai hadiah hari raya tanpa diketahui bahawa tersebut adalah kepunyaan peneroka sendiri.

Pengerusi Biro Hal Ehwal Felda dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata taktik ini digunakan Felda supaya golongan peneroka akan selama-lamanya tunduk, patuh dan terus bergantung kepada agensi tersebut untuk kehidupan mereka.

"Sebenarnya pemberian 'duit raya' sudah lama diamalkan oleh Umno-Barisan Nasional dan setiap tahun ia dijadikan sebagai isu politik. Sebenarnya dana untuk memberikan wang tersebut datang dari simpanan warga peneroka itu sendiri," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat KEADILAN di Tropicana Sabtu lalu.

Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pemberian duit raya sebanyak RM350 seorang kepada 101,391 peneroka rancangan Felda, manakala 11,244 peneroka lain yang tidak bersama Felda akan diberi wang poket hari raya RM150 seorang.

"Perkara ini dilakukan seolah-olah kononnya peneroka tidak tahu, sedangkan ramai peneroka telah sedar (tentang helah ini). Pemberian kembali wang tersebut bukan sahaja pada hari raya, tetapi pada tahun baru, ketika sesi persekolahan akan bermula," jelas Suhaimi yang juga seorang peguam.

Suhaimi juga membangkitkan semula isu berhubung bayaran semula wang Tabung Tanaman Semula kepada peneroka yang secara puratanya berjumlah kira-kira RM17,000 seorang.

"Wang tersebut yang dipulangkan kembali hanyalah sekitar RM7,000 hingga RM9,000 seorang, iaitu separuh daripada jumlah keseluruhan milik peneroka. Ada kes di mana peneroka yang telah 9 tahun mengerjakan tanaman sendiri, tetapi masih belum menerima baki bayaran tersebut," tambah beliau.

Tambahnya lagi, mulai Julai lalu Felda telah mula mengutip bayaran bulanan sebanyak RM120 sebulan untuk Tabung Tanaman Semula sedangkan sebelum ini peneroka hanya dikehendaki mencarum sebanyak RM40 sebulan.

"Ini tidak ternasuk bayaran tambahan untuk yuran keceriaan kampung, tabung khairat kematian dan yuran JKKR (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan). Jika elaun sara hidup yang diterima sebanyak RM 1,500 sebulan, kini hanya tinggal sekitar RM800 sahaja.

"Jumlah ini sudah tentunya tidak mencukupi untuk menampung kehidupan sesebuah keluarga peneroka dengan kadar kos kehidupan yang semakin meningkat. Kami mencadangkan agar elaun sara hidup kepada peneroka ditingkatkan kepada sekitar RM2,500 sebulan," kata Suhaimi.

Suhaimi juga memaklumkan, pihaknya sedang bersiap sedia untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Felda berkenaan kegagalan mereka untukmemulangkan kembali wang Tabung Tanaman Semula kepada peneroka.

"Sekarang ada banyak firma guaman yang bersetuju untuk bekerjasama bagi membantu peneroka untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Felda. Bayangkan separuh daripada jumlah keseluruhan bayaran semula (RM17,000) dan ada 25,000 orang peneroka yang menjalankan tanaman sendiri. Berapakah jumlahnya,? soal Suhaimi.

No comments

Powered by Blogger.