2011: Lautan manusia di New York

ORANG ramai menjerit meriah ketika menyambut ketibaan tahun 2011 di dataran Times Square, New York semalam.

NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Lautan manusia memenuhi Times Square di sini semalam untuk menyambut tahun 2011 dalam acara yang dimeriahkan dengan pertunjukan bunga api disebalik pertumpahan darah di Afrika.

Sekitar sejuta orang hadir menyaksikan acara tradisi menjatuhkan bola seberat enam tan yang berisi 32,256 lampu LED dan 2,688 bola kristal di sini bagi menandakan bermulanya tahun 2011.

Parti tahun baru di seluruh dunia bermula di negara-negara rantau Lautan Pasifik dan merebak ke rantau Oseania, Asia dan Asia Barat diikuti ke serata Eropah dari Moscow hingga ke Reykjavik sebelum sambutan berpindah ke benua Amerika.

Di London, lebih 250, 000 orang berhimpun di tepi Sungai Thames bagi menyaksikan pertunjukan bunga api manakala kemeriahan tahun baru turut dirasai di kota-kota utama dunia termasuk Paris, Madrid, Vienna, Moscow, Taipei, Hong Kong, Tokyo dan Rio de Janeiro.

Namun, di bandar raya Alexandria, utara Mesir, sambutan tahun baru di cemari serangan bom berani mati keatas sebuah gereja yang meragut nyawa sekurang-kurangnya tujuh orang dengan 24 yang lain cedera.

Pihak berkuasa berkata, serangan disasarkan terhadap penganut-penganut Kristian setengah jam selepas tahun baru bermula.

Kira-kira 3,000 kilometer ke selatan Mesir di Abuja, Nigeria, sebutir bom meletup yang menyebabkan empat orang terbunuh manakala 12 lagi cedera.

Menurut pihak berkuasa, serangan berlaku di sebuah pasar dalam beberapa berek tentera di Abuja menjelang malam tahun baru.- AFP

No comments

Powered by Blogger.