Pertemuan Blogger Dengan Kerajaan Pas Kelantan

Bersama Rosem dan YB Kelantan di malam Blogger 15.2.2011 di Grand Season KL


PERTEMUAN BLOGGER DENGAN KERAJAAN PAS KELANTAN

Saya hampir-hampir hendak menjerit ketika melihat Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Hj. Nik Abdul Aziz, Menteri Besar Kelantan tergagah-gagah, terketar-ketar dengan tenaga lemahnya menaiki pentas di Dewan Ballroom Hotel Grand Season Kuala Lumpur pada Sabtu malam, 15.Feb 2011 yang lalu.

Mahu saya mengutuk pihak penaja yang mengadakan dialog dengan blogger kerana menjemput Tuan Guru malam itu kerana melihat kedaifannya, lemah tenaganya memaksa Tuan Guru datang. Sedangkan siangnya beliau di Terengganu dan datang ke KL untuk dialog bersama blogger, naik kereta selama 4 jam.

Kenapa tak naik saja kapal terbang?

Tapi hasrat mahu mengutuk beberapa Exco Kelantan, terutama YB Dr. Mohamed Fadzli Dato’ Hassan, selaku meneraju utama malam itu, kebetulan beliaulah yang memeluk dan beramah mesra sangat dengan saya sebelum acara, apa lagi YB Zainuddin ADUN Limbong yang awal-awal lagi menyambut, tidak jadi dan perasaan saya bertukar serta merta apabila mendengar ucaputama Tuan Guru.

‘Itulah Tuan Guru,’ bisik saya kepada Supian dan Marzuki Sharif yang menemani saya malam itu.

Saya cuba bandingkan YB yang bertaraf menteri, exco kerajaan BN, pasti tidak akan melakukan hal seperti itu. Setidak-tidaknya sebuah bilik eksklusif bertaraf ***** disediakan untuk berehat sebelum majlis.

Kemudian apabila mendengar ucaputama mengapa setua itu pun beliau masih tidak meletak jawatan atau berhenti, saya sangat teruja walaupun itu sudah berkali-kali beliau berucap.

Pertemuan bloger malam itu, walaupun negeri-negeri lain juga mengadakannya, bagi saya ia satu peluang untuk melihat apa yang selama ini terlindung dan tidak terdedah sewaktu Pas Kelantan memerintah.

Saya hadir atas tiket blogger yang mahu mencemuh kepimpinan Pas Kelantan kerana nada memperjuangkan syariat Islam berbeza dari tahun-tahun 60an, 70an, 80an, 90an dan apa lagi setelah bersama DAP, PKR. Hudud tidak pernah saya dengar sekarang.

Ternyata kepimpinan ulama negeri Kelantan bijak dengan maqasid syariyahnya, pendekatan hikmahnya. Saya terkedu apabila ‘adinda’ YB Exco Takiyuddin menjelaskan satu persatu.

“Kalau tak mampu menanggung beras seguni, jangan tinggal semuanya. Bawa sekadar mampu,” jelas Tuan Guru.

Saya teringat beberapa komen dalam blog saya beberapa kawan yang tidak bersetuju dan menuduh Pas sudah dicucuk hidung, sudah menggadai maruah Islam kepada DAP. Malam itu jika mereka sempat bersama, persoalan dan cemuhan ini akan menolong mereka mengerti sedikit sebanyak.

“Kalau Umno baik dengan MCA, dengan MIC, tolak Islam tak apa. Tapi kenapa Pas baik dengan DAP dan Pas tak tinggal Islam, tak boleh kita terima?” tanya Tuan Guru.

Ini pertanyaan fanatik tapi jika kita mahu menjawab dengan jujur, sangat besar ertinya.

Atas nama pentadbiran Islam, Kelantan boleh berbangga dari segi hutang, dari segi rasuah, dari segi ketelusan, dari segi amanah, dari segi kejujuran jika dibanding dengan pentadbiran negeri lain. Semua ini digarispandu oleh Islam dan hidup di dalam roh Islam dan diamal oleh tubuh-tubuh berjiwa Islam.

Lebih 200 blogger malam itu, saya dapati ia merupakan angkatan yang sering mengintai kelemahan kerajaan Pas Kelantan untuk dikritik dan ditegur. Mereka nampaknya sedia membantu jika ia mempunyai satu garis panduan yang jelas.

“Sepatutnya penulis-penulis juga patut mengadakan satu dialog dengan kepimpinan Tuan Guru, seperti malam ini,” kata kartunis Rosem.

Saya setuju. Mungkin YB Husam Musa atau YB Fadzli boleh pertimbangkan. Penulis yang dimaksudkan, bukan wartawan dan bukan siding pengarang akhbar atau tebloit tetapi penulis bebas.

http://aziziabdullah.blogspot.com/2011/01/pertemuan-blogger-dengan-kerajaan-pas.html

No comments

Powered by Blogger.