Benar, kata Najib Malaysia bukan Mesir, tetapi....

Perdana Menteri Datuk Seri Mohamad Najib Tun Razak dengan tegas dan penuh yakin berkata Malaysia bukan seperti Mesir yang menyaksikan kebangkitan kuasa rakyat menumbangkan pemimpinnya. Keadaan di Malaysia tidak sama dengan Mesir, antara sebabnya kita ada 1Malaysia.

Kata-kata Najib pantas disokong oleh Menteri Di JPM Tan Sri Dr Koh Tsu Khoon dan beberapa lagi rakannya dalam Kabinet.

Betul, Malaysia bukan Mesir ataupun Tunisia dan negara-negara Arab lain yang dipimpin secara autokrasi atau diktator. Benar, Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi ala England.

Walaupun demikian, kita tidak boleh terlalu yakin yang kebangkitan rakyat seperti yang sedang berlaku di dunia Arab tidak akan berlaku di negara kita. Kita seharusnya belajar dan selidiki sebab-musebab kenapa ianya berlaku.

Kita, yakni pentadbir negara, tidak boleh terlalu yakin yang semuanya berada dalam keadaan baik-baik belaka di negara ini. Mereka perlu melihat sama ada wujud persamaan punca-punca yang memberi kekuatan kepada rakyat Tunisia dan Mesir serta yang sedang berlaku di Algeria, Yeman, Bahrain dan Jordan.

Pemimpin-pemimpin negara berkenaan mengawal media agar menyokong pentadbiran, memutar-belit berita dan menyekat kebebasan bersuara, mereka menahan dan menghumban ke dalam penjara penentang politik, mereka mengamalkan pilih kasih atau kronisme yang jelas memperkayakan keluarga dan pak-pak turut yang mengampu mereka, rasuah dan penyelewengan kuasa menjadi amalan biasa.

Itulah antara punca kebangkitan rakyat di dunia Arab yang sejak berpuluh tahun apabila pemimpin-pemimpin autokrasi dan kuku besi berkuasa.

Pemimpin di Malaysia perlu melihat sama ada wujud perkara-perkara tersebut di negara ini. Telitilah dengan jujur, tulus dan ikhlas.

Lihat kepada peranan media yang dikawal terutama media elektronik, lihak kembali kepada sekatan dan kekangan terhadap kegiatan politik, lihat kepada sekatan ke atas rakyat untuk bersuara walaupun dijamin oleh Perlembagaan tetapi dikawal pula oleh Akta Polis, Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Hasutan dan sebagainya.

Dari sudut pelaksanaan dasar, adakah ia dilaksana dengan betul, adil dan saksama kepada Ali yang bukan ahli parti politik tertentu, kepada kaum kerabat Ah Keong, kepada komuniti Raju, kepada suku kaum Tawi Seli, Langkau dan Bariang di Sarawak, kepada anak buah Kitingan, Bangkoi mahupun Datu Suluk di Sabah, kepada masyarakat pimpinan tok-tok batin di pinggir belantara.

Benar, Malaysia tidak sama Mesir. Bumi Anbia itu adalah negara yang hampir 100 peratus dihuni oleh bangsa Arab sedangkan Malaysia berbilang bangsa. Benar, rakyat Mesir mudah bersatu atas fakta satu bangsa sedangkan di Malaysia masih terikat dengan faktor kaum. Benar, dari sudut itu tidak wujud persamaan. Tetapi dari sudut lain, banyak persamaan.

Walaupun begitu, kita tidak boleh berpeluk tubuh dan yakin yang kebangkitan rakyat menentang kerajaan tidak mungkin berlaku. Kerajaan semestinya belajar dan jadikan iktibar akan peristiwa bersejarah di Tunisia dan Mesir. Lakukan perubahan dimana perlu, perbetulkan kesilapan, mansuhkan undang-undang dan peraturan yang dilapukkan oleh kemajuan Internet, pendek kata ubah sebelum diubah.

http://kudaranggi.blogspot.com/2011/02/benar-kata-najib-malaysia-bukan-mesir.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+KudaRanggi+(Kuda+Ranggi)

1 comment

En Man said...

Kalau pakatan kalah pd pilihanraya nanti.salah 1 puncaya ialah media..pengusaan media mrereka merupakan kelemahan kita..kalau kita ingin lihat PM rosmah ke penjara..pastikan media kita juga hebat dan sampai ke pelusuk tanah air..keluarkan juak2 umno ini drpd liang2 jahil...kalau pada pilihanraya nanti kita kalah..maka pilihan jalan raya merupakan pilihan terakhir kita sepertimana rakyat mesir memilih jalan raya..

Powered by Blogger.