Revolusi Arab - Jangan biarkan merebak ke sini.

Oleh Aspan Alias

Sekarang Libya pula bergolak. Muammar Gaddafi kini menghadapi masalah yang sama seperti apa yang berlaku di Mesir, Tunisia.,Yemen, Bahrin dan hampir keseluruhan negara-negara Arab dan Utara Afrika. Kekacauan berlaku tengah malam semalam di Benghazi dan Trippoli yang telah menggoncang kekuatan mutlak dan kekebalan Muammar Gadafi yang telah berkuasa sejak 42 tahun dahulu selepas beliau menjatuhkan Idriss pada tahun 1969.


Semasa saya menulis ini seramai ratusan orang di Tripoli dan Benggazi telah mati terbunuh oleh gerakan tentera yang setia kepada Muammar Gadaffi bertindak terhadap penunjuk perasaan itu dengan disambut dengan kecaman terhadap kerajaan Libya dari negara-negara barat khususnya Amerika Syarikat dan EU.

Malahan beberapa duta Libya ke beberapa buah negara termasuk dutanya ke Malaysia telah mengkritik kerajaan mereka sendiri kerana tindakan yang keras yang diambil keatas penunjuk perasaan yang mulanya aman yang menjadi ‘violent’ apabila tindakan pihak tentera dan pasukkan keselamatannya bertindak ganas terhadap penunjuk perasaan itu. Malahan dutanya ke India telah mengambil tindakan meletakan jawatan beliau kerana membantah kezaliman pihak pemerintah. beberapa buah jet pejuang Libya telah digunakan oleh tentera udara yang berpaling tadah dan telah mendarat di Malta, sebuah pulau di Laut Mediterranean.

Saif al Islam Gadaffi, anak Muammar Gadaffi telah menjadi kutukan rakyat kerana sifatnya yang ‘arrogant’ apabila muncul di peti television sambil menggertak rakayat mereka akan diambil tindakan kepeluru yang terakhir. Saif telah menyalahkan pihak pembangkang dan kumpulan Islam yang menyebabnya berlakunya pemberontakan ini. Tuduhan ini ialah untuk meyakinkan dunia barat yang keadaan barat akan terancam jika kumpulan ini mengambil alih kuasa dari keluarganya.

Saif telah menggertak negara barat yang Tripoli tidak akan menghantar menjual minyak ke negara EU jika barat mengambil sikap memihak kepada penunjuk perasaan itu. Tetapi Saif tidak memikirkan yang kesemua telaga minyak yang terletak di Timur Libya telah dikuasai oleh rakyat yang memberontak itu.

Tetapi yang lebih menarik untuk kita bertanya ialah kenapa dalam sekelip mata sahaja ‘arab revolution’ ini berlaku di hampir keseluruhan negara Tmur Tengah dan Utara Afrika? Kenapa ianya berlaku hanya kepada negara-negara Islam sahaja dan kenapa pula negara-negara barat khususnya Amerika Syarikat yang mengudakan Ketua-Ketua Negara yang sedang menghadapi pemberontakkan ini sekarang memihak kepada pihak yang berdemostrasi dan yang cuba menggulingkan kuasa yang dilindungi oleh pihak barat ini?

Kenapa negara barat yang sejak sekian lama yang mempertahankan Muammar Gadaffi tidak mengindahkan Muammar dan keluarganya dalam keadaan sekarang ini malahan Menteri-Menteri Luar EU telah membuat kenyataan mengutuk Muammar kerana berkeras dengan pemberontak di Libya?

Barat selama ini telah berkawan dan bersahabat rapat dengan maharaja-maharaja arab dan pemerintahan ‘absolute monarchy’ di Timur Tengah kerana kepentingan ekonomi dan dalam masa yang sama dapat memecahkan perpaduan Arab yang menjadi jiran di sekeliling negara haram Israel itu.

Dengan apa yang berlaku di dunia arab sekarang ini ialah timbulnya manifestasi rakyat negara arab mahukan perubahan kerana sudah terlalu jemu dengan sistem pemusatan kuasa kepada pemerintah yang zalim yang selama ini diperkuatkan oleh kuasa-kuasa barat yang mengambil kesempatan di atas kekayaan dunia arab dengan hasil buminya iaitu minyak.

Pemerintahan keluarga monarchy dunia arab pula berpaut dengan sokongan kuasa besar barat khususnya Amerika Syarikat dan EU sedangkan rakyat negara-negara ini tertekan oleh kuasa keluarga monarchy yang menekan rakyat sejak berabad yang lalu.

Kata perbidalan, ‘lulus jarum lulus kelindan’. Apabila berlaku sahaja penentangan negara Tunisisa yang menggulingkan pemimpin mereka Zainal Al Abidin semangat itu merebak keseluruh negara arab dan Utara Afrika yang sama mengalaman sistem pemerintahan keluarga yang berkuasa penuh terhadap rakyat.

Apabila kejadian penggulingan pemerintahan kuku besi seperti ini berlaku kuasa-kuasa besar yang memperjuangkan demokrasi beralih sokongan kepada rakyat yang memberontak untuk mendapatkan sokongan rakyat yang akan mengambil alih kuasa di negara masing-masing. Kuasa-kuasa besar seperti AS selepas ini akan berbaik-baik dengan kuasa rakyat untuk kepentingan ekonomi dan ‘so-called’ keselamatan AS dan sekutunya yang rapat di kawasan itu iaitu Israel.

Apabila jatuhnya pemerintahan Hosni Mubarak ramai rakyat Israel yang kayaraya telah terbang keuar dari negara Israel untuk menentukan keselamatan mereka kerana mereka khuatir dengan sikap pemerintahan baru Mesir yang tidak pasti melindungi keselamatan negara haram Israel itu.

Dalam situasi di dunia arab sekarang ini kita akan melihat perubahan pattern dan lanskap politik dunia dan ini mungkin memberikan harapan yang kemunculan perpaduan arab yang baru yang selama ini disekat oleh ‘conspiracy’ pemimpin-pemimpin ‘monarchy’ negara-negara ini dengan AS untuk menjamin keselamatan Israel.

Jika kita lihat yang sangat bersyukur dengan apa yang sedang berlaku hari ini ialah rakyat negara-negara dunia arab ini yang akan mengalami politik yang baru dan yang lebih merasakan nikmat setidak-tidaknya buat sementara waktu ini ialah rakyat palestin yang selama ini dihimpit oleh kezaliman Israel terhadap rakyat dan negara mereka. Palestin selama ini berjuanga sendirian kerana pemimpin-pemimpin negara aran yang berjiran dengannya tidak dapat membantu hasil dari permainan politik pihak barat.

Apa yang kita harapkan ialah supaya pemerintahan baru negara-negara arab yang bakal terbentuk akan benar-benar bersatu kerana perpecahan di antara mereka selama ini adalah hasil dari permainan politik dunia barat. Barat telah membuatkan yahudi zionis Israel bermaharajalela menekan dan menzalimi rakyat palestin yang sedang bergelumang mempertahankan negara mereka yang semakin hari semakin mengecil hasil dari pencorobohan kawasannya oleh regim Israel sejak kewujuddan negara itu pada tahun 1948 dahulu.

Kita sekarang boleh belajar dengan apa yang berlaku di negara arab ini. Satu pelajaran yang kita dapati ialah kesabaran rakyat ada batasnya. Pihak yang tertekan dengan kezaliman tiada hijabnya dan doa mereka selalunya terkabul. Yang menzalimi pihak yang lain tidak akan kekal dan itu adalah hakikat ‘nature’ yang jelas.

Permainan politik peribadi yang tidak terbatas oleh pemimpin yang mabuk kuasa akhirnya akan berakhir kerana doa rakyat yang ramai yang tidak berpuas hati dan terhimpit itu akan akhirnya termakbul. Kita mesti mengelak dari berlakunya seperti yang berlaku di dunia arab. Kita tidak mahu melalui pengalaman di mana rakyat keluar ke jalanraya untuk menuntut apa yang mereka kehendaki.

Negara kita adalah negara demokrasi walaupun ada elemen-elemen penekanan yang sangat sistematik di negara ini. Jika kita tidak berpuas hati dengan pimpinan kita ada jalan keluar yang terbaik, iaitu beramai-ramai kepeti undi untuk merubah kepimpinan yang kita rasakan tidak baik.

Rakyat negara ini tidak perlu menunggu sampai ketahap yang terlalu buruk sebelum kita bertindak. Kita ada pilihanraya dan rakyat berwajib untuk menukar kepimpina kita yang tidak berguna secara aman dan beransur-ansur.

Selalu saya berkata; kita lakukan pembersihan seperti makan tebu, busuk seruas kita buang seruas. Kalau busuk dua ruas kita buang dua ruas. Jangan kita tunggu sehingga keseluruhan batang tebu itu busuk, kerana jika sampai ketahap itu maka kita terpaksa buang keseluruhan batang tebu itu. Itu akan membawa kepada rakyat memilih cara menukar kepimpinan seperti apa yang berlaku di dunia arab sekarang ini.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.