Tegak Islam, Melayu akan selamat

Hazayani Zakaria

SHAH ALAM, 19 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan, Melayu tidak akan selamat jika terus memperjuangkan ketuanan Melayu tanpa memperkasakan Islam di kalangan kaum majoriti itu.

Ini kerana kata Abdul Hadi, hanya Islam yang mampu menyelamatkan semua bangsa kerana kepimpinan Islam menekankan amanah, bukan bersifat menindas antara satu sama lain.

“Kita jangan rasa selesa dengan Melayu sahaja tanpa diperkasakan dengan Islam. Kalau Allah nak pelihara Islam, maka Islam boleh naik dengan bangsa lain ambil alih.

“Sebab itu kita kena yakin kalau Melayu nak selamat maka Melayu hendaklah tegakkan Islam. Kalau tegakkan Melayu, Melayu tak akan selamat kerana Islam memang dipelihara oleh Allah SWT,” kata beliau sewaktu membentangkan kertas kerja 'Jaminan PAS' di Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa-Jaminan PAS di Auditorium Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) hari ini.

Menurutnya, Allah memerintahkan hal ehwal memerintah diserahkan kepada orang yang adil tanpa mengira kaum dan sejarah telah membuktikan bahawa Islam yang dibawa oleh pemimpin yang adil diterima semua kaum.

“Pada zaman awal Islam, apabila nabi Muhammad membina negara di Madinah, yang pertama dipersaudarakan orang Muhajirin dan Ansar, yang kedua diajak orang-orang bukan Islam di kalangan orang Yahudi diikuti orang bukan Islam kristian dan musyrikin,” jelasnya.

Tambahnya, apabila dicampur semua penduduk pada masa itu, kedudukan orang bukan Islam adalah majoriti namun mereka menerima kepimpinan Islam dan benci dengan kezaliman pemimpin-pemimpin mereka.

Abdul Hadi menjalaskan demikian sebagai mengulas jaminan PAS terhadap tiga perkara utama yang sering menjadi persoalan di kalangan orang Melayu.

Tiga jaminan tersebut adalah dari segi kedudukan Islam, politik dan ekonomi.

PAS, katanya akan terus mengupayakan Islam sebagai agama persekutuan dalam perkara tiga yang ditetapkan sebagai salah satu antara tunggak Dasar Bersama Pakatan.

Dari segi kedudukan ekonomi pula beliau berkata, PAS bersedia untuk berdebat dengan Umno atas isu kedudukan ekonomi orang melayu-Islam.
“Sudah lama PAS ditohmah dan dikatakan tidak mampu menangani isu ekonomi orang Melayu,”katanya.

Politik perkauman lagu lama Umno

Dari segi politik pula, PAS tegasnya sama sekali menolak slogan ketuanan Melayu kerana ia hanyalah slogan yang direka cipta untuk meneruskan kesinambungan kuasa hegemoni secara mutlak bukan sahaja terhadap Melayu, bahkan bukan Melayu serta merampas kuasa sultan berpelembagaan.

“Lepas kalah pada pilihan raya umum ke-12, Umno timbulkan soal Melayu, cuba menakut-nakutkan orang Melayu kononnya kuasa mereka akan hilang,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.