Ucapan YB Saifudin Nasution Ismail (PKR Machang) membahaskan Bajet 2008

Saifuddin Nasution bin Ismail

Saifuddin Nasution bin Ismail

Tuan Saifuddin Nasution bin Ismail [Machang]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya bangun untuk mengambil bahagian pada sidang bajet kali ini, kebetulan diadakan ketika UMNO sedang buat pemilihan parti. Saya tahu sahabat saya Yang Berhormat Sri Gading kalau berucap dalam perhimpunan agung UMNO penuh pantun. Pemimpin adalah cerminan rakyat, rakyat pula seakan terapan kepada corak tadbiran pemimpin. Mari kita renung pesan orang-orang tua dalam memilih pemimpin.

Biar pilih pada yang benar,
biar sokong yang patut bergantung,
biar membela yang layak didukung

Jangan dibiar pemimpin lesu,
lupa di sini terlena di situ,
nanti negeri mendapat malu
Jangan dibiar pemimpin liar,
pantang perempuan tangan menjalar,

segala harta mahu dikejar,
nama Tuhan pun mudah diikrar,
seakan tak takut bala menyambar

Pilih pemimpin sebenar banyak teruji,
walau dipenjara masih berdiri,
membela rakyat sentiasa difikiri,
mendepani cabaran dia tidak lari

Saya singkap kitab-kitab lama ini dan memilih pantun ini guna untuk berpesan pada diri saya, pemimpin dari Pakatan Rakyat dan juga pemimpin dari Barisan Nasional seluruhnya yang sedang memikul amanah kepimpinan bahawa persoalan kepimpinan ini bukan persoalan kecil. Ini persoalan amanah bukan satu anugerah, persoalan bebanan bukan satu banggaan. Saya tumpukan kepada tiga perkara Tuan Yang di-Pertua.

Pertama soal peralihan kuasa. Saya masih ingat waktu berucap dalam ucapan sulung sejurus pilihan raya umum sidang Parlimen yang pertama, saya sudah pun mengatakan bahawa keputusan Pilihan Raya Umum ke-12 sudah pasti akan memakan korban.

seterusnya....

No comments

Powered by Blogger.