Titah YDP Agong di Dewan Rakyat- malaysiakini

Oleh amarahmuda

"
 Menonton siaran langsung Titah Ucapan YDP Agong, Sultan Mizan semasa pembukaan Dewan Rakyat bagi kali ini amat menarik. Cuba kita review semula adakah titah ucapan baginda di sediakan sendiri atau disediakan oleh Jabatan Perdana Menteri? Titah ucapan baginda biasanya disediakan oleh pihak-pihak yang berkepentingan. YDP Agung hanya membaca teks yang telah disediakan.


Oleh yang demikian, cuba kita sama-sama fikirkan teks yang telah dibaca oleh YDP Agung mengenai " Kita semua hendaklah menjunjung keluhuran perlembagaan dan jangan kita ada undang-undang yang lain." Mengapa di pembukaan sidang dewan kali ini baru YDP Agung menekankan kenyataan tersebut? Kenapa tidak di sidang dewan yang lalu?

Adakah ini YDP Agung merujuk kes di Perak? Adakah YDP Agung menempelak Najib dan Sultan Perak? Marilah sama-sama kita fikirkan.

Pada pandangan saya, Titah YDP Agung biasanya dibuat oleh Jabatan Perdana Menteri dan di teliti oleh PM terlebih dahulu sebelum di persembahkan kepada YDP Agung. Jika benar apakah muslihat PM Abdullah Badawi memasukkan pernyataan menjunjung keluhuran perlembagaan? Adakah PM Abdullah Badawi tidak gembira apa yang berlaku di Perak?

Jika difikirkan secara mendalam, rampasan yang berlaku di Perak adalah tidak mengikut perlembagaan undang-undang tubuh negeri dan perlembagaan negara. Mungkin ini satu perangkap untuk najib. Cuba kita renung bagaimana Najib hendak merampas jawatan Presiden UMNO daripada PM Abdullah Badawi.

1. Setelah PRU ke 12 yang lalu, apabila BN mengalami kejatuhan yang teruk Najib melalui Mahathir telah menghentam Abdullah Badawi dengan menyatakan bahawa Abdulah Badawi perlu bertanggungjawab di atas kekalahan tersebut. Sebenarnya siapakah yang lebih bertanggungjawab di atas kekalahan tersebut? Dah tentulah Pengarah Pilihanraya BN iaitu Najib sendiri.

2. Setelah desakan daripada semua pihak dalam UMNO yang mahukan Abdullah Badawi menyerahkan kuasa dan tampuk kepimpinan kepada Najib, maka Abdullah Badawi pun setuju untuk menyerahkan kekuasannya kepada Najib pada 2010. Tetapi Najib tidak senang dengan tarikh itu dan meminta Muhyidin Yassin membuat serangan kepada Abdullah Badawi meminta harus dipercepatkan lagi pada Mac 2009. Kita lihat Abdullah Badawi melenting dengan begitu marah sekali. Najib telah membuat perkiraan dengan Muhyidin Yassin untuk menjadi timbalannya nanti. Siapa yang tidak tahu sejarah Muhyiddin Yassin semasa Menjadi MB Johor dulu. Habis semua tanah-tanah di Johor di jual kepada orang asing. Perangainya lebih kurang sama dengan Najib dalam bab-bab duit dan komisyen ni. Sebab itu Najib selesa berganding dengannya.

3. Dengan pelbagai desakan akhirnya Abdullah Badawi memberikan laluan mengadakan pemilihan dalam UMNO pada kali ini dengan menyatakan hasrat tidak lagi bertanding untuk jawatan presiden UMNO. Abdullah mengambil masa yang panjang untuk memikirkan untuk tidak bertanding jawatan presiden UMNO. Oleh yang demikian Najib mendapat pencalonan 99% bagi jawatan presiden UMNO. Abdullah tersengeh kerana terdapat 900 lebih lapuran rasuah didalam pemilihan UMNO kali ini. Maka pada penhujung 2008 Abdullah Badawi telah memperkenalkan SPRM yang berkuatkuasa serta merta. Maka berjalanlah SPRM dengan panduan Abdullah Badawi. Maka tangkapan demi tangkapan dibuat dan kebanyakkannya berlaku di Pahang. Mengapa di Pahang?

4. Semasa PRK Kuala Terengganu, Abdullah Badawi telah seperti biasa menugaskan Najib menjadi pengarah pilihanraya lagi. Abdullah mahu menguji kali ke 2 selepas permatang pauh. Keputusanya nyata Najib gagal lagi. Abdullah tersengeh di luar negeri. Ternyata bukan silapnya selama ini tetapi silap Najib fikirnya.

5. Najib tidak perasan jerat yang telah di pasang oleh Abdullah Badawi. Perasaan untuk menjadi Presiden UMNO dan PM telah menghayalkannya. Maka untuk menjadi First Lady maka Big Mama pun setiap hari keluar TV memungut derma untuk Gaza. Tetapi Najib telah menjadi seperti Yahudi di Perak. Membeli, menculik dan menggugut laksana yahudi. Abdullah tersenggeh lagi. Menjadi jeratnya kali ini. Hari demi hari semakin hampir detik Persidangan UMNO maka Abdullah harus segera membunuh politik Najib.

Abdullah telah menggumpulkan segala bukti rasuah dan salahlaku Najib, maka perbicaraan Altantuya telah dimulakan. Kambing-kambing hitam telah bersuara. Terkini sikambing telah meminta agar Razak Baginda didakwa semula. Pada persidangan Dewan kali ini Abdullah telah menempelak Najib melalui titah YDP Agung. Walaupun kertas kerja ISA untuk Nizar dan Karpal telah disediakan tetapi Abdullah tidak memperkenannya lagi. Selepas ini Abdullah selaku Presiden UMNO akan membatalkan seluruh mesyuarat UMNO bahagian kerana terdapatnya rasuah yang begitu banyak. Abdullah akan mengarahkan persidangan UMNO diadakan semula di semua peringkat dengan pengawasan yang ketat. Ingat! Abdullah masih punya kuasa sebagai Presiden dan PM setakat ini.

Apabila diadakan semula mesyuarat semua peringkat tanpa duit berjalan, maka akan hancurlah UMNO. Dengan sedikit ugutan maka selamatlah Abdullah sebagai presiden UMNO lagi, maka Najib akan membuat kenyataan bahawa beliau belum bersedia menjadi Presiden dan PM. Jikalau Najib melawan maka nasibnya akan sama dengan Anwar Ibrahim dahulu. Adakah Najib akan sanggup untuk menanggung malu seperti Anwar Ibrahim? Tentunya tidak!

No comments

Powered by Blogger.