Ulasan Isu Hangat 3 Feb 2009


Banyak pihak menyelar tindakan Suruhanjaya Pilihanraya yang memutuskan tidak wujud kekosongan bagi kerusi Behrang dan Changkat Jering.

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang berkata, SPR telah bertindak di luar perlembagaan dalam keputusannya tidak mahu mengiktiraf notis makluman kekosongan yang disampaikan oleh Sivakumar.

Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timor di Perak berkata, bukan urusan untuk SPR bertindak dan merampas jurisdiksi mahkamah dalam mempertikaikan keputusan Speaker DUN negeri itu.

Pakatan Rakyat memberi SPR tempoh 48 jam untuk mengkaji semula keputusannya untuk tidak mengadakan pilihan raya kecil bagi kerusi Behrang dan Changkat Jering.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham berkata, jika SPR gagal melakukan demikian, Pakatan akan mengambil tindakan susulan yang akan ditentukan kemudian.

"Kami juga menggesa SPR supaya meletakkan jawatan memandangkan ia bukan lagi bebas".

Pengerusi Lajnah Undang-undang PAS, Mohamad Hanipa Maideen menyatakan kurang keyakinannya terhadap keputusan SPR itu sebagai benar-benar independent (bebas dan berkecuali) dan tidak dipengaruhi oleh parti politik pemerintah.

MENGAPA BUKAN NAJIB YANG NAFIKAN TAWARAN RM50 JUTA?
Isu tawaran RM50juta yang dibangkitkan oleh Ketua PKR Bhgn Ipoh Barat, Fauzi Muda di dalam Akuan Bersumpah telah dinafikan oleh Bekas Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Zainal Abidin Zin. Ramai yang tertanya-tanya kenapa orang lain yang melakukan penafian itu?

KONSPIRASI JAHAT UMNO PERALATKAN JAMALUDDIN
ADUN Behrang Jamaluddin Mohd. Radzi tampil hari ini membuat kenyataan beliau tidak menyertai mana-mana parti politik yang sekaligus mengesahkan spekulasi banyak pihak sebelum ini yang menyatakan kedua-dua ADUN PKR yang hilang akan menjadi anggota bebas sebelum membuat pengumuman menyertan UMNO.

Beliau yang cuba memperbodohkan rakyat menyatakan beliau sedang mengikuti rawatan tradisional di sebuah kawasan di Pahang dan menolak dakwaan beliau menerima habuan untuk menyertai BN.

Semalam Firdaus Saharuddin dan Puzi Ghazali yang mendakwa diri mereka sebagai pegawai khas kepada kedua-dua exco terbabit mengedarkan kenyataan kepada media tanpa kemunculan kedua-dua exco terbabit termasuklah Jamaluddin. Menurut aminiskandar Firdaus Saharuddin yang mendakwa dirinya adalah pegawai khas kepada Jamaluddin Mat Radzi adalah seorang kontraktor di Behrang dan merupakan ahli Umno disitu.

Apakah Firdaus Saharuddin dan Puzi Ghazali dihantar oleh Umno untuk membuat kenyataan bagi pihak Jamaluddin dan Osman?

Menurut Harakahdaily, Jamaluddin adalah exco yang memburuk-burukkan Menteri Besar sendiri dengan pelbagai tohmahan sebelum ini.



No comments

Powered by Blogger.