7-Eleven patut henti jual arak

PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) amat prihatin mengenai kenyataan pengguna yang membeli arak di kedai 7-Eleven mungkin diperlukan untuk menunjukkan kad pengenalan (KP) mereka. Kami tidak menjangkakan penguatkuasaan peraturan ini apabila tiada pelaksanaannya dilakukan sebelum ini.

Kakitangan menjaga kaunter di kedai serbaneka itu sendiri terlalu muda dan kami tidak melihat mereka melaksanakan peraturan ‘menunjukkan KP’ terhadap pelanggan mereka.

Perkara paling utama ialah CAP mempersoalkan kebijaksanaan membenarkan arak dijual di kedai serbaneka dan kedai yang ada di kawasan perumahan. Bahaya berkaitan alkohol sudah lama diketahui.

Potensinya boleh menjejaskan kesihatan peminumnya secara peribadi serta dikaitkan dalam insiden kemalangan jalan raya, penderaan dan pengabaian kanak-kanak, keganasan rumah tangga, pembunuhan, kemiskinan, tidak hadir bekerja dan keruntuhan rumah tangga.

Lebih dua juta penduduk di seluruh dunia mati setiap tahun akibat penyakit berkaitan alkohol. Bahaya penggunaan alkohol menjadi faktor risiko utama bagi kematian pra-matang dan kecacatan di seluruh dunia.

SM MOHAMED

IDRIS,

Presiden Persatuan

Pengguna Pulau Pinang.

No comments

Powered by Blogger.