PRINSIP ISLAM BERKENAAN PENYAKIT BERJANGKIT : MEMBINCANGKAN DRAMA SELSEMA BABI


(Biro IT)


Petikan Majalah Time 27hb April 2009 :

"Bagaimana untuk berhadapan dengan selesema babi: Memerhatikan kesilapan 1976. Pada Februari 1976, wabak selesema babi meletus di Kem Tentera Fort Dix di New Jersey, membunuh seorang askar prebet yang berusia 19 tahun dan menjangkiti berates-ratus orang askar. Menyedari Amerika di ambang wabak yang merbahaya, Presiden Gerald Ford telah mengarahkan program vaksinasi di seluruh negara yang mana telah menelan belanja sebanyak $135 juta (lebih kurang $500 juta nilai duit sekarang). Di dalam masa beberapa minggu, timbul laporan-laporan di mana rakyat Amerika mengalami sindrom Guillain-Barre, sejenis penyakit saraf yang menyebabkan lumpuh, yang berpunca daripada vaksin itu. Menjelang April, lebih daripada 30 orang disahkan meninggal disebabkan keadaan itu. Berhadapan dengan protes, pegawai persekutuan membatalkan serta-merta program vaksinasi itu pada 16hb Disember. Pencegahan wabak itu tidak berhasil."

Segala pujian hanya bagi Allah, doa dan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w yang tercinta.
Insya Allah, artikel kali ini akan mengupas prinsip-prinsip Islam dengan panjang lebar, yang mana kita sebagai Muslim boleh mendapatkan perspektif yang lebih jelas mengenai hal ini secara amnya dan berkenaan isu selsema babi khususnya.

Perkara berkenaan al-adwaa (jangkitan, penyakit berjangkit) mungkin mengelirukan apabila mula memahaminya. Oleh itu, apa yang kita akan lakukan di sini ialah dengan mula mengasingkan pelbagai prinsip-prinsip dan mencantumkannya satu demi satu di dalam artikel kali ini, Insya Allah..

Prinsip/dasar asas: Para ulama’ menerangkan bahawa kepercayaan di mana al-adwaa (jangkitan, “penyakit berjangkit”) adalah berjangkit dengan sendirinya, secara semulajadi (bit-tab’), berjangkit di luar kawalan atau kehendak Allah (Mashee’ah), Keizinan-Nya (al-Idhn) dan Ketentuan-Nya (Qadr), adalah bersumberkan daripada kepercayaan orang-orang yang tidak beriman dan jahil.

Pertamanya, kita perhatikan petikan daripada Ibn Hajar al-Asqalaanee (rahimahullah) di dalam bukunya "Badhl ul-Maa'oon Fee Fadl it-Taa'oon" (Dar ul-Kutub al-Athariyyah, 1993) yang membincangkan khususnya berkenaan wabak. Beliau hidup di waktu wabak tercetus di Mesir dan mengupas isu berkenaan jangkitan ini di dalam Sunnah Nabi s.a.w. Pada muka surat 212 di dalam bukunya, selepas perbincangan yang panjang lebar sebelumnya, beliau menyimpulkan beberapa pandangan yang berbeza mengenai jangkitan (dirujuk sebagai penyakit berjangkit).

kupasan panjang lebar di sini

No comments

Powered by Blogger.