Belajar Lah Cara Tok Guru Nik Aziz Tangani wabak H1N1

Kerajaan negeri Kelantan akan menyambut Ramadhan tahun ini dengan solat hajat beramai-ramai untuk menghindari wabak H1N1.


Solat hajat akan diadakan pada 1 Ramadan bermula pukul 4.00 pagi, iaitu sebelum sahur hari pertama puasa bagi menangani kes selesema H1N1 yang kini menggerunkan rakyat di seluruh negara.

Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata majlis berkenaan akan diadakan di Padang Perdana sebelum sahur iaitu hari Sabtu sebagai permulaan menyambut kedatangan Ramadan.

H1N1 kini menjadi pendemik kepada negara apabila kira-kira 40 orang sudah mati akibat penyakit yang cepat merebak ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menasihatkan agar majlis keramaian di tempat terbuka ditangguhkan buat masa ini.

Kerajaan negeri Selangor telah menangguhkan banyak programnya termasuk pelancaran Jelajah Ilmuwan yang bakal dirasmikan Menteri Besarnya 15 Ogos ini.

PAS pula melalui Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar telah mencadangkan agar diadakan sidang khas Parlimen mengenainya.

Anggota Parlimen Pendang yang dilantik sebagai 'menteri kesihatan' dalam kabinet bayangan Pakatan Rakyat, Dr Mohd Hayati Othman pula mencadangkan diadakan solat hajat besar-besaran seluruh di samping pembekalan ubat selsema yang banyak dan murah oleh kerajaan.

"Penyakit selesema ni kalau kita baca melalui surat khabar, ianya akan menjangkiti sesiapa sahaja tanpa mengira batasan darjat keturunan, bangsa dan agama, bahkan istana pun dia (selesema babi) landa," kata Nik Aziz.

Selain berikhtiar untuk menghindarkan diri dari wabak tersebut dengan menjaga kebersihan atau seumpamanya, hanya pada Allah tempat sebenar-benarnya untuk memohon pertolongan dengan menunaikan solat hajat atau berdoa, katanya.

Doa untuk mangsa H1N1

Dalam masa yang sama beliau turut mendoakan kesejahteraan Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar serta lima orang anakanda baginda yang kini sedang dirawat akibat dijangkiti Infulenza A (H1N1) itu cepat sembuh.

"Kita berharap semua rakyat Kelantan juga turut mendoakan kesihatan banginda dan anakanda-anakanda baginda agar cepat sembuh dan pulih sedia kala,"ujarnya lagi.

Ketika ditanya adakah kerajaan negeri bercadang untuk meminta kakitangannya memakai �topeng keselamatan� bagi mencegah penyakit itu beliau berkata sekiranya pegawai kesihatan menasihati ianya perlu berbuat demikian, kerajaan negeri akan mengikutinya.

Beliau bagaimanapun mengingatkan rakyat seluruhnya supaya sentiasa berdoa pada Allah agar dijauhkan dari penyakit itu selain berusaha cara lain.

"Yalah nak cegah dengan cara lain tu buat la, tetapi doa pada Allah itu amat penting kerana penyakit berkenaan sebenarnya bala Allah terhadap semua manusia ekoran perlakuan mereka yang menyimpang dari kehendakNya,"ujarnya lagi.

No comments

Powered by Blogger.