Bertenang Lim Kit Siang.. Jangan Panik! Kata Menteri Tak Sihat

PETALING JAYA - Penasihat DAP, Lim Kit Siang kesal terhadap kerajaan khususnya Kementerian Kesihatan dalam menangani wabak Influenza A (H1N1) atau selesema babi yang semakin serius di negara ini.

Menurutnya, k:erajaan seolah-olah tidak serius mengenai wabak pembunuh itu hingga ramai rakyat menjadi mangsa.

:“Dalam enam teras Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diumumkan oleh Perdana Menteri baru- baru ini tidak menyentuh langsung soal kesihatan.

:“Malah kempen besar-besaran yang di umumkan kerajaan juga tidak berkesan dan apa yang sepatutnya kempen tersebut berjaya mengubah kesedaran rakyat terhadap Pandemik ini,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

:Semalam Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Ismail Merican mendedahkan sebanyak 40 peratus daripada 56 korban wabak Influenza A (H1N1) meninggal dunia akibat kelewatan mendapat rawatan awal dan sebanyak 13 peratus pula angkara kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan.

:Menurut Kit Siang, Kementerian Kesihatan perlu lebih bertanggungjawab dalam menyampaikan mesej terhadap masyarakat dan melipatgandakan usaha.

:“Kempen yang baik secara berterusan mampu menyelamatkan rakyat daripada menjadi mangsa korban seterusnya,” katanya yang juga Ahli Parlimen Ipoh Barat.
Powered by Blogger.