BUANG TUDUNG UNTUK GAJI LEBIH

Malam tadi selepas kuliah dan makan di restoran bersama beberapa jamaah, saya ke pasaraya di Putatan, membeli 2-3 barang keperluan pesanan orang rumah.

Tidak lama, memandangkan pasaraya berkenaan akan tutup jam 10, saya masuk sekitar 9.40 malam.

Ketika beratur membayar, juruwang yang bertugas seorang gadis muslim tidak bertudung. Tanda namanya diterbalikkan, mungkin tidak mahu dikenali orang.

Habis urusan bayaran, tanda namanya terbalik ke hadapan, menampakkan gambar mukanya yang sempurna memakai tudung.

“Kenapa di name tag pakai tudung?” Tanya saya.

“Kalau kerja cashier tudung kena buka” Jelas gadis berkenaan.

“Kalau kerja di dalam, boleh pakai tudung?” Dia mengangguk.

“Kenapa tidak kerja di bahagian dalam saja?”

“Gaji jadi cashier lebih mahal daripada kerja di bahagian dalam. Saya perlu duit lebih untuk sambung pelajaran”

Saya tidak tergamak menanya berapa gaji yang ditawarkan kepada gadis manis ini. Dia sanggup membuka tudungnya untuk dapat duit lebih.

“Sambung mana?”

“UMS. Tidak lama lagi”

“Dulu sekolah mana?”

“Putatan, SMK Putatan”

“Bunyi cakap macam orang Semenanjung, asal mana?”

“Selayang”.

Saya tidak tahu dia bercakap benar atau tidak dalam perbualan itu. Tentang larangan bertudung, UMS, SMK Putatan dan Selayang.

Saya beredar kerana sudah ada pelanggan menunggu untuk membuat pembayaran pula. Di luar gedung, hujan semakin lebat. Hati saya panas walaupun terpaksa basah kuyup untuk masuk ke dalam kereta.

***

Saya kira, perkara lebih teruk daripada ini pun ada. Menjadi GRO, teman sosial di karaoke dan seumpamanya. Mereka mencari pendapatan lebih untuk menyambung dan menyara pengajian.

Semua yang berkait dengan punca perkara ini berlaku akan berhadapan dengan mahkamah Allah SWT. Siapa lagi? Kita semualah.

Kenapa tidak menutup aurat? Kenapa larang pekerja Islam menutup aurat? Kenapa yuran pengajian mahal? Siapa buat peraturan biasiswa dan pinjaman? Kenapa kamu menzalimi rakyat? Kenapa masih pangkah mereka yang tidak mahu kepada Islam? (Terpulang kepada Allah untuk menyoal mereka yang terlibat).

Jawab. Masing-masing jawab!

http://abunuha.wordpress.com/

No comments

Powered by Blogger.