PERKEMBANGAN KES KG. JLN. PAPAN DAN KG. KERAYONG

Satu mesyuarat telah diadakan di Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor [LPHS] pada 12 Ogos lepas dengan saya sebagai pengerusi. Yang hadir adalah wakil2 penduduk Kg. Jln. Papan dan Kg. Kerayong, TPPT Sdn. Bhd. [tuan tanah], Melati Ehsan [pemaju], Majlis Perbandaran Klang [MPK], Pejabat Daerah Klang dan YB Charles Santiago [Ahli Parlimen Klang]. Wakil 2 NGO, Jerit dan Permas telah turut hadir.

Penduduk telah mengemukakan tuntutan mereka dan pemaju telah mengemukakan tawaran mereka.

Saya memberitahu tanah telah didaftarkan di atas nama TPPT. Mereka adalah pemilik tanah yang sah. Oleh itu, menurut Kanun Tanah Negara [National Land Code], Kerajaan Negeri perlu membayar pampasan jika mahu mengambil balik tanah itu. Pampasan ini mungkin berpuluh juta RM.

Pemaju telah menawarkan penduduk Kg. Jln. Papan untuk membeli rumah 18 kaki x 65 kaki dengan harga kurang dari RM100,000. Harga pasaran rumah tersebut sekurang-kurangnya RM150,000. Kerajaan Negeri tidak akan mengambil balik tanah itu untuk diberikan kepada penduduk dan mahu mereka dan pemaju berbincang.

Di dalam perbincangan tahun lepas, persetujuan telah capai bagi penduduk menerima tawaran rumah pemaju. Tetapi tahun ini terdapat penduduk yg mahukan tanah gantian. Pemaju dan penduduk mesti berunding sama ada pemaju boleh memberi tanah gantian atau menawarkan rumah yang lebih luas.

Bagi pemilik bengkel di Kg. Kerayong, mereka telah ditawarkan kedai utk disewa dengan kadar yang lebih murah dari kadar biasa. Saya telah mengarahkan pemaju menawarkan kepada mereka bengkel atau rumah kedai dengan harga di bawah harga pasaran. Sementara mereka yang juga tinggal di bengkel hendaklah ditawarkan juga rumah kos rendah untuk dibeli. Selain dari itu, pemaju hendaklah menangguhkan sebarang tindakan undang-undang ke atas penduduk.

MPK akan berunding dengan penduduk untuk menyiapkan senarai muktamad mereka yang layak menerima sebarang tawaran pemaju. Mereka yang mengambil tindakan mahkamah ketika kerajaan yang lepas [sebelum 8 Mac 2008] turut layak mendapat tawaran pemaju.

Iskandar Abdul Samad
Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor
21 Ogos 2009

No comments

Powered by Blogger.