PR Semakin Kuat Selepas Isu Lunas

Sekalipun Pakatan Rakyat kehilangan sebuah kerusi di Kedah ekoran tindakan seorang ahli dewan undangan negeri yang tidak bermaruah, Mohd Radzhi Salleh, namun Pakatan Rakyat masih lagi kukuh dan tidak perlu cemas dengan tindakan ADUN tersebut.

Presiden dan Timbalan Presiden UMNO Najib dan Muhyiddin, telah memnyambut kejayaan dan kegembiraan mereka terlalu awal sehingga masyarakat telah menghidu bahawa ia adalah dari "perancangan licik" UMNO-BN sendiri.

Tetapi malangnya keputusan ADUN PKR yang bertindak keluar dari Pakatan Rakyat, sepertimana yang berlaku di Perak, adalah hasil dari tindakan kotor UMNO-BN sendiri, dengan bantuan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengasak ADUN-ADUN berkenaan ditambah pula dengan "tawaran lumayan" sehingga akhirnya mereka terpaksa "surrender" untuk menapak keluar dari Pakatan Rakyat.

Dalam ertikata lain perlakuan ADUN yang meninggalkan parti mereka bukan di atas restu pengundi-pengundi di DUN mereka.

Malah dipercayai jika mereka bertanding semula di DUN yang sama, permerhati politik yakin kesemua mereka yang melompat parti ini akan kalah semuanya, tetapi tidak ada seorang pun dari kalang yang melompat ini berani dan mampu untuk menghadapi pengundinya semula.

Justeru itu kekuatan UMNO-BN adalah palsu, tempang, temporari dan tidak bermakna.

Ucapan-ucapan Najib dan Muhyiddin setakat ini hanyalah sebagai "penglipur lara" dan cuba untuk melakukan "sindrom penafian" agar mereka berdua dilihat masih boleh terus memimpin dan bekerja walhal pada hakikatnya roh perjuangan kedua-dua mereka telah diasak dengan pelbagai kebimbangan mengenai masa depan politik mereka, malah masa depan UMNO sendiri yang nampaknya sedang menuju ke lembah kehancuran.

Sedangkan bagi Pakatan Rakyat, tindakan Radzhi itu adalah sebagai sebahagian proses pembersihan Pakatan Rakyat dari mereka yang tidak jujur, serta yang menjadi duri dalam daging PR sendiri yang kelaknya tindakan-tindakan mereka melompat parti itu akan hanya menyihat dan menyuburkan lagi Pakatan Rakyat.GB

No comments

Powered by Blogger.