Cabar bubar Parlimen

KOTA BHARU - Pas Kelantan mencabar kerajaan Barisan Nasional (BN), khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bubarkan Parlimen sekali gus mengadakan Pilihan Raya Umum (PRU) dengan segera sekiranya beliau yakin untuk memperoleh kemenangan dalam pilihan raya itu.

Pengarah Pilihan Raya Pas Negeri, Abdul Fatah Harun berkata, kenyataan yang dibuat oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang mendakwa sokongan Perdana Menteri kini terus kukuh tidak melambangkan realiti suasana politik negara sekarang.

“Kenyataan Tun tidak berpijak kepada realiti politik semasa. Beliau menggunakan analisis Merdeka Center untuk buat kesimpulan, sedangkan Pakatan Rakyat (PR) juga mempunyai analisis sendiri.

“Oleh itu jika Perdana Menteri berani, sila bubar Parlimen sekarang dan kita beri peluang kepada rakyat memilih kerajaan baru untuk mentadbir Putrajaya. Kita boleh tengok kebenaran analisis itu,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Kelmarin, Dr Mahathir berkata, PRU-13 boleh diadakan dalam masa terdekat memandangkan keyakinan dan kepuasan hati rakyat terhadap kepimpinan Perdana Menteri sudah meningkat kepada 72 peratus.

Pada PRU-12 lalu, Pakatan Rakyat (PR) memenangi 82 kerusi Parlimen, manakala BN mendapat 140 dari 222 kerusi yang dipertandingkan. Untuk mendapatkan majoriti dua pertiga BN perlu sekurang-kurangnya 148 kerusi Parlimen.

Ditanya adakah PR mempunyai data mengenai analis semasa mengenai trend mengundi dalam negara ini, Fatah. berkata, pihaknya mempunyai banyak sumber yang kuat dan lebih meyakinkan dari apa yang dilakukan oleh BN.

“Sumber dan data kini menunjukkan kita mampu untuk menawan Putrajaya sekiranya pilihan raya diadakan sekarang,” katanya.

SH

No comments

Powered by Blogger.