Mansuh UPSR, PMR: MCA Nyata Pendirian Minggu Depan

MELAKA: MCA akan menyatakan pendirian terhadap cadangan untuk memansuhkan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada minggu depan.

Presidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata cadangan itu akan dibincangkan dalam mesyuarat parti itu pada minggu depan.

"Selepas mesyuarat berkenaan, kita (MCA) akan sampaikan maklum balasnya kepada Menteri Pelajaran," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung MCA bahagian Tangga Batu di sini malam ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan PerdanaMenteri dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa peperiksaan UPSRdan PMR mungkin dimansuhkan sebagai sebahagian usaha kerajaan untuk menstruktursemula sistem pembelajaran yang dilihat terlalu berorientasikan peperiksaan dangagal menyediakan pendidikan holistik.

Bagaimanapun secara peribadi, Dr Chua berkata, Kementerian Pelajaran perlu mendapatkan maklum balas berhubung cadangan tersebut daripada pelbagai masyarakat supaya ia mencerminkan hasrat rakyat Malaysia. Beliau berkata, kajian juga perlu dilakukan terhadap sistem pendidikan kerana pihak majikan mendakwa standard pendidikan negara semakin menurun.

"Jadi adalah penting kita kaji, mungkin kita mansuhkan PMR, pada pandangan peribadi saya UPSR masih penting kerana ia merupakan penilaian terhadap seorang murid selepas enam tahun di sekolah," katanya. - BERNAMA

No comments

Powered by Blogger.