Perbahasan: Perwakilan tonjolkan kematangan PAS

Harakahdaily



PENGKALAN CHEPA, 12 Jun: Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berpendapat mutu perbahasan yang ditunjukkan para perwakilan pada Muktamar Tahunan PAS kali ke-56 tahun ini menunjukkan kematangan ahli PAS itu sendiri.

Katanya, isu yang dibangkitkan oleh perwakilan dilihat suatu yang segar dan membina dan dibuat secara bersedia demi melihat parti terus gah dipersada politik tanah air.

Lebih penting katanya, para perwakilan yang mengambil bahagian dalam perbahasan kali ini mampu membawa isu yang berbeza-beza merangkumi pelbagai aspek dalam PAS itu sendiri.

"Wakil-wakil adalah orang yang memang mampu dan isu-isu yang dibawa adalah isu negeri yang berbeza antara setiap negeri," katanya ketika ditemui hari ini.

Kematangan perwakilan juga katanya seiring usia muktamar PAS pada tahun ini yang memasuki kali ke 56.

Perbahasan hari ini masuk hari kedua selepas perbahasan ucapan dasar presiden selesai sesi sebelah pagi tadi dan diikuti pembentangan dan perbahasan usul-usul.

Sebanyak enam usul dibentangkan kepada paerwakilan untuk dibahaskan pada petang ini.

Ianya termasuk usul pindaan perlembagaan berhubung perkara bayaran pendaftaran ahli, usul kedaulatan negara berhubung penyerahan blok L dan M kerajaan Malaysia kepada Brunei dan usul memansuhkan judi sukan.

Tiga lagi usul adalah berkaitan pemerkasaan parti berkaitan sokongan bukan Islam, usul Palestin berhubung mengutuk kekejaman tentera Israel yang menyerang konvoi antarabangsa ke Gaza dan usul persediaan menghadapi pilihanraya umum ke 13.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.