Malaysia Negara Rasuah

Oleh Mohd Rashidi Hasan

RAKYAT Malaysia boleh melihat dengan jelas betapa Umno-Barisan Nasional begitu takut pengaruh di kubu kuat mereka iaitu di Johor terhakis.

Rakyat yang menjadi pengundi dalam Pilihan Raya Kecil Dun Tenang, Labis bakal menjadi saksi, bagaimanakah caranya Umno-BN hendak mengekalkan kuasa mereka.

Rakyat sudah lihat bagaimana Perdana Menteri yang hampir tidak pernah turun padang menjengah PRK, kini berkunjung lebih awal dengan menabur pelbagai janji.

Janji PM bukannya sedikit. Ia mencecah ribuan juta ringgit, kononnya kerajaan begitu prihatin untuk membantu rakyat, khususnya di kawasan Felda yang memerlukan bantuan. Kononnya hendak membantu rakyat yang kesusahan.

Untuk apa dijanjikan semua peruntukan besar itu sekarang? Mengapa tunggu PRK Tenang baru hendak ditabur segala janji-janji manis Umno-BN sekarang ini?

Bukankah sejak merdeka Umno-BN yang memerintah Johor? Jika masih ramai rakyat yang kesusahan dan miskin, ianya adalah salah kerajaan yang gagal menyempurnakan tugas mereka. Yang gagal itu adalah kerajaan Umno-BN.

Oleh kerana itu, sudah tentu, tidak lain dan tidak bukan, semua janji-janji yang ditabur, hanyalah untuk memancing undi dalam pilihan raya.

Untuk apa Umno-BN mahu merasuah rakyat jika mereka benar-benar sebuah parti yang kuat. Untuk apa Umno-BN terpaksa mengeluarkan peruntukan yang besar jika Johor itu kubu kuat mereka?

Selama ini, rakyat diperdaya dengan momokan Umno-BN, yang mendakwa mereka parti Melayu yang kuat dan mempunyai jutaan ahli serta penyokong.

Hakikat sebenar tidak begitu. Umno-BN bukannya parti yang kuat. Mereka hanya kelihatan kuat kerana didokong oleh media talibarut yang bertugas siang malam menutup kelemahan mereka.

Mereka hanya kelihatan kuat kerana seluruh jentera kerajaan dikerah dan dipergunakan untuk memastikan sokongan rakyat terhadap mereka tidak tergugat.

Oleh itu tiada cara lain untuk Umno-BN mendapat sokongan rakyat, selain dengan merasuah mereka dengan pelbagai projek, kemudahan, ganjaran kewangan dan sebagainya.

Jelasnya rakyat yang menyokong Umno-BN bukan kerana idealisme, bukan kerana perjuangan nasionalisme Melayu yang dibawa Umno, tetapi kerana kepentingan materialisme.

Rakyat yang berfahaman materialistik adalah mereka yang mempunyai fikiran yang amat singkat.

Mereka mengizinkan diri untuk menjadi mangsa kerakusan pemimpin Umno-BN, yang sebenarnya mengunakan wang rakyat untuk merasuahkan rakyat kembali.

Umno mempergunakan ideologi nasionalis untuk memerangkap rakyat yang materialis. Nasionalisme adalah alat Umno-BN untuk mengaburi mata rakyat.

Idealisme nasionalis dalam Umno sudah lama terkubur. Yang tinggal hanyalah perjuangan merebut kuasa, takhta, harta dan wanita semata-mata.

Kita menyeru rakyat Malaysia, khususnya di Tenang, supaya menyedari bahawa gejala rasuah yang melampau akibat ketamakan kuasa Umno-BN akan merosakkan negara.

Kita Pakatan Rakyat mencabar Umno-BN, jika mereka ‘anak jantan’ mari bertarung di gelanggang terbuka secara gentleman. Jangan main ‘curi ayam’.

Pakatan Rakyat menggesa rakyat menolak parti perasuah, menolak gejala rasuah, menolak sebarang unsur rasuah, kerana ianya menghancurkan agama, bangsa dan negara.

Gejala buruk akibat rasuah ini hanya akan terhapus sepenuhnya, apabila kuasa Umno-BN dilenyapkan dari muka bumi Malaysia yang tercinta ini.

No comments

Powered by Blogger.