PrK Tenang: Strategi Umno-BN yang celaru

Pilihan raya kecil Tenang sudah menyaksikan penamaan calon yang meriah pada 22 Januari lalu. Seramai dua calon telah disahkan bertanding. Daripada Umno-BN menamakan Mohd Azahar Ibrahim bekas penolong pegawai daerah (ADO) dan PAS-Pakatan Rakyat menamakan Normala Sudirman bekas guru sekolah rendah. Kedua-dua calon memiliki nama singkat masing-masing ––Mohd Azahar dikenali sebagai Tok Ai dan Normala sebagai Cikgu Mala. Ulasan awal di sebalik nama singkat itu menyerlahkan kehebatan dan sifat rapat dengan masyarakat. Namun penggunaan nama Cikgu Mala dilihat lebih ‘touching’ kerana cikgu adalah penyumbang besar kepada pembangunan pendidikan masyarakat setempat.

Namun, persoalan nama bukanlah sesuatu yang cukup strategik untuk dinilai dari segi peluang kemenangan masing-masing calon atau parti bertanding. Persoalan yang agak serius untuk dinilai ialah bagaimana kedua-dua pihak yang bertanding berjaya mempamerkan suatu strategi dan pendekatan kempen benar-benar mampu meraih sokongan majoriti pengundi. Oleh itu, secara khusus perlu dianalisis bagaimana Umno-BN telah memula dan melaksanakan strategi kempen yang kelihatan bercelaru di medan Tenang.

Pemilihan calon

Bekas ADO, Mohd Azahar dikatakan calon terbaik yang berpengalaman luas dalam isu tanah, demikian kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Najib. Nama Mohd Azaharf telah mengenepikan pimpinan kanan parti tempatan yang banyak berjasa kepada parti. Kesannya Rusdin, Hashim dan Jaim serta Ketua Wanita, Haslida merupakan pimpinan kanan Umno Bahagian Labis sudah diketepikan. Pada penilaian umum, kekuatan Mohd Azahar dikatakan hanya selaku pegawai kerajaan, ia adalah anak tempatan dan anak bekas ketua bahagian Umno Labis yang dianggap mewakili pengundi muda.

Namun, kekuatan itu dilihat tidak mampu menutup gambaran kecelaruan dihadapi Umno-BN kerana tokoh muda sebenar dari pimpinan parti sepatutnya pimpinan pemudanya, timbalan ketua pemuda, Mohd Sahir seorang bekas pegawai perpaduan masyarakat atau ketua wanitanya, Haslinda seorang usahawan.

Agak celaru lagi, apabila masyarakat di situ sudah mengetahui rekod perkhidmatan Mohd Azahar yang dikatakan pernah diturun pangkat dari pejabat daerah utama kepada pejabat daerah kecil Rengit kerana mempunyai rekod integriti buruk bersabit dengan salah guna kuasa melibatkan isu tanah. Di samping wujud pula isu tak puas hati penduduk terhadap pejabat daerah kerana gagal menyelesaikan isu pemberian milik lot tanah kepada kira-kira 50 orang pengundi yang dijanjikan oleh arwah Adun Tenang.

Justeru itu, manifestasi pemilihan calon yang celaru itu telah berlaku protes sebagaimana didakwa oleh pimpinan Umno Labis berlaku pengedaran risalah boikot calon BN, sehingga memaksa Wanita Umno membuat laporan polis untuk membuktikan risalah itu bukan daripada mereka (Bernama 23 Jan. 11).

Sehubungan kecelaruan itu, pasukan kempen BN cuba mengalih isu dengan menimbulkan keraguan dan menjatuhkan maruah calon PAS-Pakatan Rakyat, Cikgu Mala dengan memperbesarkan isu tidak bersalam dengan pengundi lelaki (Blog pro-Umno, 23 Jan. 11). Lalu menyindirnya dengan isu memakai sarung tangan dan menganggap tindakan itu sebagai menghina pengundi lelaki. Tidak cukup dengan itu, sejarah perkahwinan pertama Cikgu Mala turut dicoret di dalam risalah haram yang diedar secara fitnah, kononnya seorang isteri yang tidak pandai menjaga hati suami sehingga mencetus perceraian. Sedangkan cerita sebenar, Cikgu Mala adalah seorang mangsa kepada lelaki bernama suami pertama. Maka, strategi membunuh kredibeliti calon PAS-Pakatan Rakyat sudah mengulangi pendekatan yang sama diambil oleh pasukan kempen Umno-BN semasa di Galas dan Hulu Selangor. Di Galas, calon PAS seorang doktor berbanding dengan calon mereka seorang pengurus kilang, maka calon PAS difitnah kononnya seorang yang pernah ditangkap berkhalwat dengan isterinya, meskipun perkara itu suatu pembohongan dan rekaan semata-mata.

Kecelaruan kempen calon itu, jelas membuktikan Umno-BN menghadapi nilai-nilai ‘makan-diri (backfire) di sebalik pemilihan Mohd Azahar. Maka atas faktor calon adalah tidak layak Umno-BN mendabik dada mereka akan menang mudah.

Isu agama

Umno-BN sedar isu-isu berkaitan agama amat sensitif kepada pengundi yang pelbagai kaum seperti di Tenang. Justeru seawalnya (sebelum penamaan calon), Presiden MCA, Chua Soi Lek dikatakan telah memberi peringatan (difahami berunsur ‘menakutkan’) kepada pengundi Cina di Tenang agar berhati-hati terhadap janji Negara Islam yang diperjuangkan PAS. Kemudian peringatan itu disambut oleh Timbalan Presiden Umno, Muhyidin Yasin tatkala turun berkempen di sana. Malahan turut difitnahkan kononnya tiada kebebasan beragama di sebalik dasar PAS.

Di sini, isu negara Islam telah menjadi isu agama untuk menakutkan pengundi dengan sensitiviti agama. Sedangkan pada hari raya Thaipusam pihak Mohd Najib sendiri pula berucap semacam mengiktiraf kebaikan dan kebebasan amalan beragama antara kaum. Maka, tidak ada alasan untuk ditakutkan masyarakat Cina dengan perjuangan Islam dibawa oleh PAS.

Apa pun persoalan pendekatan kempen bercelaru Umno-BN itu sedia dijawab oleh Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man (Harakahdaily 23 Jan.11) dengan melahirkan rasa kesal terhadap cara Umno menghadapi isu Negara Islam untuk mengalihkan perhatian rakyat di pilihan raya kecil Tenang. Namun PAS tetap bertegas akan memperjuangkan Islam ke arah membentuk sebuah negara yang dikehendaki oleh rakyat ialah sebuah negara yang bebas dari budaya rasuah, salah guna kuasa, memaksa akta yang menindas rakyat, bebanan hidup rakyat yang semakin meningkat, manakala pada waktu yang sama pemimpin Umno-BN hidup mewah melampau dan rakyat terpaksa membayar kos yang bukan kos sebenar.

Justeru itu, bagi Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (The Malaysian Insider 23 Jan.11) bahawa PAS tidak bimbang sekiranya Umno-BN terus menggunakan isu Negara Islam untuk meraih sokongan pengundi di Tenang, dan ini bukan kali pertama BN bertindak begitu ketika pilihan raya kecil. Baginya, menghadapi soal ini, pihak pimpinan KeADILan dan DAP sudah sedia memberi penjelasan kepada pengundi.

BN tidak harmoni agama

Natijahnya, kempen Umno-BN menggunakan isu agama sudah dilihat tidak harmoni lagi dalam konteks masyarakat berbilang agama. Justeru Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua (The Malaysian Insider 23 Jan.11) turut mempersoal Najib dalam isu kebebasan beragama berikutan tindakan kerajaan BN yang menghalang beberapa nilai kebebasan bagi penganut agama selain Islam, seperti meroboh kuil Hindu, menghalang pembinaan Tokong Cina di Sabah, melarang penggunaan kalimah Allah oleh akhbar Gereja Katholik, The Herald Weekly.

Mungkin hujah Tony Pua itu boleh dikaitkan juga dengan peristiwa yang dihadapi umat Islam sendiri yang turut disekat kebebasannya, seperti diketahui umum sebelum ini kerajaan BN Terengganu bertanggungjawab meroboh masjid rakyat di Kemaman, menghalang guru agama berkuliah dan menyenarai hitam pengkuliah agama yang tidak menyokong Umno-BN.

Kekuatan isu untuk PAS

Secara umumnya, analisis isu-isu kempen Umno-BN sudah jelas kelihatan amat bercelaru ekoran daripada pemilihan calon yang semata-mata atas kehendak pimpinan atasan, bukan kehendak akar umbi. Kelangsungan itu telah membawa kepada kecelaruan strategi untuk berdepan dengan asakan isu-isu yang lebih penting pengundi tempatan yang tidak mungkin meredakan kehendak dan aspirasi sebenar permasalahaan pengundi Tenang.

Selain isu pemilihan calon yang bukan daripada pemimpin Umno tempatan, Umno-BN kelihatan terkapai-kapai menjelaskan isu-isu semasa melibatkan kehidupan rakyat, seperti janji lama untuk membela kehidupan peneroka belum tertunai, pemberian tanah untuk kediaman, kenaikan mendadak harga barang dan sifat pembangunan Bandar Labis yang bersifat ‘mati dan ‘ala-cowboy’ turut menghimpit penceramah dan perayu Umno-BN rapat ke dinding.

Tidak menjawab isu nasional

Senario isu tersebut sebenar belum lagi mengambil kira beberapa isu nasional yang menjadi beban Umno-BN sekarang yang tidak dijawab di depan pengundi. Misalnya, isu ketuanan Melayu nampaknya sudah memakan diri Umno, tatkala cubaan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor sudah berhasrat untuk meminda perlembagaan negeri bagi mengembalikan kuasa sultan sudah dibangkang (dalam media) oleh Umno Selangor yang dipengerusikan oleh Mohd Najib sendiri.

Begitu pula, mengenai isu cabaran debat Ketua Pembangkang, datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Mohd Najib masih tiada jawapan konkrit. Tatkala Mohd Najib turun berkempen awal (sebelum penamaan calon), secara terpaksa ia dilihat telah menolak cabaran untuk menjawab isu ‘Janji 100 hari Pakatan Rakyat’ jika memerintah negara.

Malahan, turut tidak dijawab oleh pasukan kempen Umno-BN di Tenang ialah isu gejala rasuah melibatkan pemimpin kroni, pembaziran wang rakyat menerusi projek mega ‘menara warisan 100 tingkat dan sikap berbelanaja mewah isteri Mohd Najib sendiri serta tindakannya melawat ke luar negara melampaui kuasa menteri kabinet.

Desakan pengundi Cina

Berikutan itu pula, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mewakili hasrat dan tuntutan pengundi Cina turut mengemukakan memorandum ketika pilihan raya kecil Tenang berlangsung. Menurut Nyam Kee Han, Penyelaras Tuntutan Pilihanraya Kecil DUN Tenang, NGO itu membabitkan Jawatankuasa Kerja Sahabat Suaram Johor bersama dengan Persekutuan Persatuan-Persatuan Bekas Pelajar-Pelajar Sekolah-Sekolah China Johor, Persatuan Persahabatan Phoenix Malaysia (Johor Bahru), Persatuan Kwang Sai Segamat, Jawatankuasa Mempertahankan SJK (C) Damansara Asal (Kluang), Gerakan Demokratik Belia dan Pelajar Malaysia (DEMA) dan Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) Johor.

Kesemua NGO tersebut telah secara sepakat mendesak kerajaan (khususnya kerajaan BN) atas beberapa kepentingan pengundi Cina, terutama isu sekolah Cina, guru Cina dan keadilan untuk semua kaum. Misalnya, secara khusus NGO berkenaan telah mendesak agar di Labis (Dun Tenang) dapat diwujudkan semula sekolah swasta, iaitu Sekolah Menengah Cina Seg Hwa. Sedangkan sudah diketahui, Labis sudah sekian lama di bawah MCA dan kini Chua Soi Lek muncul semula, namun suara pengundi Cina tidak dilayan. Atas keadaan sedemikian, dilihat pengundi Cina bakal membuat sekali lagi kejutan untuk pilihan raya kecil Tenang nanti.

Celaru lagi kotor

Sebagaimana termaklum, setiap kali pilihan raya umum mahupun kecil, Umno-BN tidak sepi daripada menggunakan strategi yang bercelaru tetapi mampu dijayakan dengan pelbagai taktik kotor yang kontra dengan nilai-nilai demokrasi sebenar. Padang permainan yang rata hanya di sebelah mereka tidak untuk PAS-Pakatan Rakyat. Dalam kes media perdana, misalnya pihak TV3 dan Bernama pada hari pertama kempen Tenang sudah memutar fitnah memperlekehkan kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz di Kelantan tatkala menyiarkan berita yang kontra dan fitnah, kononnya 50@5,000 pengundi Dun Chempaka berdemo kerana tidak berpuas hati dengan pembangunan di situ.

Sehubungan itu, secara logiknya kesemua isu-isu yang bersifat ‘menguntungkan’ Umno-BN bagi meraih sokongan pengundi berkaitan apa yang berlaku di Negeri-negeri Pakatan Rakyat sudah pasti akan diputarligat. Justeru itu, pasukan kempen PAS-Pakatan Rakyat seharusnya mengambil langkah ‘menerang dan menjawab balas’ (counter and attack) secara berkesan bagi mempastikan pengundi tidak diputar keyakinannya untuk mengundi calon PAS-Pakatan Rakyat, Cikgu Mala. Semoga rahmat Allah atas usaha kempen PAS-Pakatan Rakyat kali ini sedia membawa misi ‘ubah sekarang’ demi menyelamatkan hak dan kepentingan rakyat dari kerakusan kuasa elit Umno-BN.

http://greencresent-wanibrah.blogspot.com/2011/01/prk-tenang-strategi-umno-bn-yang-celaru.html

No comments

Powered by Blogger.