Reaksi Terhadap Nik Aziz: Ia Adalah Cerminan Fikiran

REAKSI TERHADAP NIK AZIZ: IA ADALAH CERMINAN FIKIRAN

Apabila saya menulis di dalam blog ini tentang ‘Pertemuan Blogger Dengan Kerajaan Kelantan’ pada 15hb Januari 2011, ia telah mendapat reaksi yang mencerminkan kematangan berfikir dan kecangkatan, kebebalan fikiran dan sikap.

Tidak matang berfikir, bebal dan tidak berilmu secara telah mencerminkan betapa sebahagian besar kita (tentu sekali Melayu/Islam) masih diserkupi dengan jumud, terperap pemikiran, beremosi ‘benci yang amat sangat’ menguasai kewarasan.

Tentulah sangat dukacita, dalam era gerbang maya ini masih ada orang-orang (Melayu/Islam) yang dikuasai kebebalan kerana malas membaca, malas berfikir dan minda tidak terbuka.

Puncanya satu. Apabila saya menjawab komentar Usin 12:45 am. Usin menampakan kematangan kerana beliau membuat komen terhadap Kerajaan Pas Kelantan, malangnya lain dari itu tulisan itu penuh dengan emosi dan pandang jahat.

Apabila saya menyebut Nik Aziz itu sebagai manusia ZUHUD, maka muncullah komentar ‘bebal’ yang menampakan sempitnya cara berfikir. Lantas tohmahan terhadap Nik Aziz ditulis secara melampau dengan kata-kata ‘Zuhud Kambing’ ‘Maki orang’ ‘Bapa sesat,’ dari Anonymous 11;50. Kemudian dikatanya lagi ‘Serban besar bakul tapi perut busuk macam najis, Anonymous 11;54. Kemudian Anonymous 9:45 am dari Jab Suka Pungkok mengeluarkan perkataan yang mencerminkan tidak matangnya kita berfikir.

Jika anda pernah membaca kritikan saya terhadap Pas, termasuk kepada Nik Aziz, anda akan berjumpa beberapa teguran, kritikan, hentam terhadap mereka. Saya tidak pernah memuja Nik Aziz dan Pas tidak semuanya betul. Jika anda membaca tulisan Dr.Kasim Ahmad berkenaan Najib, Kasim juga mengakui bahawa pada asasnya manusia tidaklah semuanya sempurna. Begitu juga dengan Nik Aziz.

Bagaimana dengan zuhud yang saya namakan kepadanya?

[Selanjutnya..]

No comments

Powered by Blogger.