Panas! Isu Pulau Batu Putih Milik Singapore. Semak Punca Kekalahan Di sini!!

http://beritasemasa.com/wp-content/uploads/2011/10/pulau-batu-putih4.jpg

Kami ingin imbas kembali isu Pulau Batu Putih memandangkan hari ini juga kami ada mengeluarkan artikel mengenai tuntutan terbaru Indonesia terhadap Tanjung Datu & Gosong Niger daripada Indonesia. Sejarah tetap sejarah, tetapi kami tidak mahu sejarah “buruk” seperti Pulau Batu Putih ini berulang lagi di masa hadapan…..

Berbalik kepada isu Pulau Batu Puteh. Pulau Batu Puteh (Pedra Branca ) diputuskan sebagai milik sah negara Singapura dan hanya Terumbu Karang Tengah (Middle Rock )dan Terumbu Karang Selatan (South Ledge) milik Malaysia. Pada hari Jumaat, 23 Mei 2008 Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan perkara tersebut di Hague, Belanda.

Samada authorize by sultan atau tidak, Mahkamah Antarabangsa (ICJ) telah menggunakan surat seperti yang tertera di bawah ini sebagai “pemberat” ketika memutuskan hak Pulau Batu Putih kepada Singapore. Dengan sedikit kesilapan & kecuaian awal ditambah dengan bukti berdasarkan surat di bawah ini, Pulau Batu Putih yang sepatutnya menjadi hak bagi Malaysia telah menjadi Pulau Idaman semata…

12 Hakim bersetuju memberikan Batu Putih/Pedra Branca (BP) pada Singapura berbanding 4 menentang. ICJ menolak penguasaan rumah api yang dikawal selia oleh Singapura dan kawalan mereka dalam menguasai pulau itu dengan kehadiran rumah api tetapi menerima surat Setiausaha Kerajaan Johor kepada Singapura pada tahun bertarikh 21 Sept 1953 yang mengatakan Johor tidak akan menuntut kedaulatan BP sebagai isu paling utama. Oleh yang demikian, dengan surat itu sahaja sudah melucutkan kekuasaan Johor pada Pulau Batu Putih menurut pandangan ICJ.

http://beritasemasa.com/wp-content/uploads/2011/10/pulau-batu-putih3.jpg

Isu Pulau Batu Putih Milik Singapore. Semak Punca Kekalahan Di sini!!

Menurut perenggan 223 full judgment daripada ICJ:

In the Court view, the Johor reply is clear in its meaning: Johor does not claim ownership over Pedra Branca/Pulau Batu Puteh. That response relates to the island as a whole and not simply to the lighthouse. When the Johor letter is read in the context of the request by Singapore for elements of information bearing on the status of Pedra Branca/Pulau Batu Puteh, as discussed above (see paragraphs 204-209), it becomes evident that the letter addresses the issue of sovereignty over the island. The Court accordingly concludes that Johor reply shows that as of 1953 Johor understood that it did not have sovereignty over Pedra Branca/Pulau Batu Puteh. In light of Johor reply, the authorities in Singapore had no reason to doubt that the United Kingdom had sovereignty over the island.

Seperkara menarik sekali, ICJ menambah kekuatan tuntutan Singapore terhadap Pulau Batu Putih ini menerangkan bahawa Singapura mempunyai conduct a titre de sovereignatas Pulau Batu Putih menerusi perenggan 239:

In the Court opinion, this Singaporean conduct is to be seen as conduct titre de souverain. The permission granted or not granted by Singapore to Malaysian officials was not simply about the maintenance and operation of the lighthouse and in particular its protection. Singapore decisions in these cases related to the survey by Malaysian officials of the waters surrounding the island. The conduct of Singapore in giving permission for these visits does give significant support to Singapore claim to sovereignty over Pedra Branca/Pulau Batu Puteh.

Surat kerajaan Johor bertarikh 21 Sept 1953 yang mengatakan Johor tidak mempunyai kedaulatan atas Pulau Batu Putih mempunyai asas paling kukuh dan diterimapakai oleh ICJ untuk memberikan hak Pulau Batu Putih pada Singapura secara total.

pulau batu putih2 Isu Pulau Batu Putih Milik Singapore. Semak Punca Kekalahan Di sini!!

Sumber : Full Judgement daripada Mahkamah Antarabangsa (ICJ)

Apa pun kita harus menerima keputusan isu Pulau Batu Putih dengan tangan terbuka. Tetapi, tetapi…….antara sebab kami kupas kembali isu ini adalah sebab utamanya supaya kecuaian, kelekaan, kelemahan Malaysia sebelum ini tidak berulang lagi pada masa-masa akan datang termasuklah yang terbaru, isu tuntutan Indonesia terhadap Tanjung datu dan Gosong Niger daripada Malaysia.

Harus direnung kembali bagaimana untuk kita mengambil iktibar atas keputusan ini. Kedaulatan negara adalah sesuatu yang kami secara amnya dan rakyat Malaysia umumnya menggangap ia suatu yang sangat penting dan kedaulatan Malaysia yang ada sekarang ini haruslah dijaga dan dipelihara.

Berita Semasa

No comments

Powered by Blogger.