Ucapan YAB Menteri Besar Kelantan Sewaktu Menyokong Usul Junjung Kasih dan Tahniah Kepada KDYMM Sultan Muhammad ke V Hari Ini

JUNJUNG KASIH DAN TAHNIAH DI ATAS PEMILIHAN KDYMM SULTAN MUHAMMAD KE V SEBAGAI TIMBALAN YANG DIPERTUAN AGONG

Bismiilahirrahmanir rahim

YANG BERHORMAT DATO SPEAKER

Saya bagi pihak batang tubuh dan kerajaan negeri Kelantan memohon untuk menyokong usul yang dikemukakan oleh Kelab Penyokong Kerajaan iaitu usul junjung kasih dan tahniah di atas pemilihan KDYMM al-Sultan Kelantan Sultan Muhammad ke V sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong bagi tempoh 5 tahun bermula 13 Disember 2011.

Mewakili seluruh warga pentadbiran kerajaan negeri Kelantan, setinggi-tinggi junjung kasih dan tahniah dirafakkan kepada KDYMM Sultan Muhammad ke V, Sultan dan Yang Dipertuan bagi negeri Kelantan Darul Naim yang telah dipilih sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong. Selaku Menteri Besar, saya melahirkan rasa syukur teramat sangat dengan pemilihan yang telah dibuat oleh Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya di Istana Negara 13 Oktober 2011 yang lalu. Semoga Ke Bawah Duli Tuanku dilimpahkan keberkatan yang berpanjangan serta kesihatan yang berterusan untuk terus menaungi rakyat negeri Kelantan serta berkhidmat sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong. Junjung kasih dan doa tulus ikhlas untuk KDYMM Tuanku al-Sultan Kelantan.

Sesungguhnya DYMM Tuanku adalah anugerah Allah SWT untuk bumi Kelantan yang bertuah ini. Bumi inilah yang dikenali dengan jolokan Serambi Mekah dan bumi inilah yang telah melahirkan ribuan ulama semenjak ratusan tahun yang lampau. Jika ditinjau dari sudut kemasukan Islam ke negeri Kelantan, sejarah mencatatkan bahawa bumi Kelantan mula menerima gema syahadah sebelum abad ke-12 Masehi lagi. Ini dibuktikan dengan penemuan dinar di Kota Kubang Labu, Pasir Pekan, Kelantan. Manakala dalam aspek pendidikan Islam di Malaysia, Kelantan merupakan salah sebuah negeri yang terkenal dengan perkembangan pendidikan yang pesat yang telah melahirkan ulama’-ulama’ yang berwibawa. Di Tanah Melayu, Kelantan dipercayai di antara negeri yang mula-mula mewujudkan sistem pondok. Pondok pertama yang didirikan di Kelantan ialah pada tahun 1820 M oleh Tuan Guru Haji Abdul Samad bin Abdullah (Tok Pulai Chondong) Selain dari pondok Pulai Chondong yang didirikan di Kelantan sebelum 1910 ialah Pondok Tok Bachok pada tahun 1900, Pondok Haji Abdul Malik Tumpat pada tahun 1907, Pondok Haji Yusuf Pulau Ubi, Geting Tumpat tahun 1908, Pondok Kubang Pasu Kota Bharu pada 1900, Pondok Sungai Budor, Pondok Kampung Banggol, Pondok Tuan Padang dan Pondok Tok Semian yang diasaskan oleh Haji Wan Abdul Samad bin Mohd Salleh atau lebih dikenali dengan gelaran Tuan Tabal.

Yang Berhormat Dato Speaker,

Apakah rahsianya sehingga Kelantan berjaya melahirkan para ulama terkemuka ini? Rahsianya ialah pada kehebatan Sultan yang menaungi pemerintahan. Sejarah mencatat bagaimana pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad ke III pada tahun 1890-1891, baginda telah menguatkuasakan pelaksanaan undang-undang syarak dalam acara guaman sama ada jenayah mahhupun mal. Baginda telah menyambung usaha pelaksanaan undang-undang syariah yang telah dimulakan oleh Sultan-sultan yang terdahulu iaitu Sultan Muhammad II dan Sultan Ahmad. Pada zaman pemerintahan Sultan Mansur pada tahun 1891-1900, undang-undang syariah dilaksanakan sepenuhnya di bumi Kelantan termasuklah hukuman hudud ke atas pencuri dan qisas ke atas pembunuh. Baginda juga menguatkuasakan hukum takzir ke atas orang yang tidak berpuasa dan perempuan yang tidak menutup aurat. Komitmen sultan-sultan yang menaungi Kelantan inilah yang membuka jalan kepada perkembangan dakwah Islam dan lahirnya ribuan ulama serta tumbuhnya pondok-pondok pengajian di seluruh negeri Kelantan.

Yang Berhormat Dato Speaker,

Justeru, dengan pemilihan KDYMM Al-Sultan Kelantan sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong, besarlah harapan saya dan seluruh rakyat negeri Kelantan agar KDYMM Tuanku akan terus diberikan kekuatan oleh Allah SWT untuk menanungi rakyat negeri Kelantan serta seluruh negara dengan ruh syariat. Saya yakin insya-Allah, Kelantan yang dikenali sebagai Serambi Mekah akan terus dilimpahi keberkatan oleh Allah SWT dan mencatat sejarah gemilang sebagaimana di masa yang lalu dengan adanya pemerintah yang menaungi negeri seperti KDYMM Tuanku.

Sekali lagi, saya pohon menyokong usul junjung kasih dan tahniah di atas pemilihan KDYMM al-Sultan Kelantan Sultan Muhammad ke V sebagai Timbalan Yang Dipertuan Agong. Allahuakbar!

Yang Berhormat Dato Speaker, saya pohon menyokong.

Bertarikh : 17 OKtober 2011

No comments

Powered by Blogger.