BN Memang Phobia Dengan Pilihanraya Kecil


Mohd Puad Zarkashi Ahli Parlimen BN Batu Pahat telah mencadangkan di Dewan rakyat semalam supaya pilihanraya kecil atau pembubaran parlimen (dan DUN) tidak perlu wujud.

Beliau memberikan alasan kononnya ia membazirkan wang negara.

Walhal sebenarnya beliau telah melihat tendensi rakyat yang kini menyokong Pakatan Rakyat dan BN telah kalah disetiap kali pilihanraya kecil diadakan.

Cadangan itu juga jelas menampakkan kecetekan pengetahuan beliau mengenai sistem pilihanraya yang diamalkan oleh kerajaan BN sendiri.

Menteri di jabatan Perdana Menter, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menyatakan pilihan raya kecil mesti diadakan sekiranya wujud kekosongan kerusi Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) berikutan wakil rakyat yang meletak jawatan.

Beliau berkata, setakat ini, sekiranya seseorang wakil rakyat itu meletak jawatan, beliau tidak dibenarkan bertanding selama lima tahun.

"Selain itu, peraturan yang ditetapkan, apabila sampai tahun ketiga, jika berlaku kematian atau pengisytiharan muflis kepada seseorang wakil rakyat, barulah pilihan raya tidak diadakan.

No comments

Powered by Blogger.