Tajol Oh Tajol ! Dimana kau...??


Mengapa Tajol diam dan bisu seribu bahasa ? Mengapa imej Tajol mula digelapkan oleh gerombolan pimpinan Negeri ? Banyak perkara ganjil mula bersarang diminda rakyat Perak tentang si Tajol,

Setelah Tajol Rosli hilang jawatan sebagai Pengerusi UMNO Negeri Perak dan diganti dengan Najib, saya tidak lagi mengikuti apa-apa perkembangan dan komen mengenai suasana politik di negeri Perak.

Pada majlis bacaan yasin sempena dengan jubli Perak sultan Perak pada 2 Februari, beliau juga tidak kelihatan sedangkan pada penglihatan saya hampir 10 orang ADUN UMNO yang hadir.

Adakah Tajol tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan oleh Najib dan Zambry yang menjadi perampas hak rakyat dengan cara yang tidak beradab dan melanggar perlembagaan dan undang-undang yang ada ? Kerakusan dan sifat gilakan kuasa Najib dan Zambry sangat tidak disenangi oleh pemimpin UMNO sendiri.

Tengah hari tadi saya pun mendapat berita cakap-cakap yang didengar di Pejabat UMNO Perak yang telah sampai mengenai perkara yang sama pernah berlaku di Perak pada tahun 1974. Apa yang berlaku ke atas Nizar hari ini senarionya sama walapun suasananya dan kondisinya berbeza.

Peristiwa pada tahun 1974 itu melibatkan bekas Menteri Besar Perak yang juga ayahanda kepada Tajol Rosli, Tan Sri Mohamad Ghazali Jawi.

Sultan Perak waktu itu, Sultan Idris Shah sudah tidak berkenan untuk melantik Ghazali Jawi untuk menjadi MB buat kali kedua (sambung selepas habis dua tahun). Bagaimana pun Ghazali tidak mahu melepaskan jawatan berkenaan dan kedegilan Ghazali itu menimbulkan masalah kepada Sultan Idris Shah.

Tindakan Ghazali itu menyebabkan Sultan tidak dapat berbuat apa-apa, kerana Perlembagaan Perak melarang baginda berbuat demikian. Apa yang menjadi alasan dan dipertikaikan Nizar kini itulah juga yang digunakan pakai oleh Ghazali untuk terus menjadi MB.

Saya yakin Dato'Seri Diraja Tajol Rosli arif sangat dengan apa yang berlaku kepada ayahandanya. Mungkin kerana itulah dia mengambil sikap untuk berdiam diri (cina islam)

No comments

Powered by Blogger.