besarnya kemaluan umno di perak diaibkan! selamat ulang tahun umno haram!

"Mana hendak letak maruah Umno dan presidennya sekarang," kata seorang pakcik sambil minum pagi di sebuah kedai roti canai di pinggir bandar pagi tadi.
Iklan




Tiada topik hangat melainkan isu Dato' Seri Zambry Abdul Kadir dan enam anggota Exco kerajaan kudeta terpaksa meninggalkan bangunan pentadbiran kerajaan negeri, selepas hanya lebih tiga bulan bergelar Menteri Besar.

"Segalanya bermula dengan rampasan kuasa secara haram 5 Febuari lalu. Zambry hanya menjadi kambing hitam kepada Dato' Seri Najib Razak yang menjadi dalang dalam isu di Perak," kata pakcik tadi.

Semalam Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Dato' Abdul Aziz Abdul Rahim mengisytiharkan Dato' Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Konflik politik di Perak dibawa ke mahkamah selepas Umno yang diketuai Najib merampas kuasa pada 5 Febuari lalu, selepas berjaya mempengaruhi tiga bekas Adun Pakatan Rakyat.

Mengulas isu yang sama, bekas Naib Ketua Umno Kubang Kerian, Dato' Mohamad Ghani berkata, Umno Perak telah dinasihati barisan peguam secara salah sehingga sanggup merampas kuasa rakyat di Perak.

"Penasihat yang mempunyai sifat bodek atau suka mengampu tidak layak untuk duduk kerusi itu kerana ia boleh menyebabkan huru hara seperti berlaku di Perak sekarang.

"Umno perlu terima hakikat keputusan mahkamah memihak kepada Dato' Seri Nizar sebagai Menteri Besar yang sah," katanya di sini tanpa mendedahkan siapa peguam Umno terbabit.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Bekas Tentera Malaysia berkata, Umno perlu melantik penasihat yang jujur dan berkemampuan menasihat perkara sebenar dan bukannya menangguk di air keruh.

Malam tadi Menteri Besar Perak menggantungkan tugas Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Abdul Rahman Hashim dan Penasihat Undang-Undang, Dato' Ahmad Kamal Shahid.

Tindakan tersebut adalah antara enam langkah segera yang diumumkan Nizar sebaik sahaja Mahkamah Tinggi memutuskan yang beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah. - mj _

No comments

Powered by Blogger.