Cabaran besar buat PAS bila dah ada kerajaan ?

Media milik UMNO yang berbahasa Melayu ibarat lembu kenyang. Kali ini media berbahasa Melayu mendapat point yang cukup bagi mengagarp emosi Melayu dan kemelayuaan orang-orang Melayu islam atas kes apa yang dinamakan isu arak di Selangor. Perbalahan terbuka antara PAS dan DAP.

Polimik atas cara penguatkuasaan telah mengheret banyak pihak. Ketegasan PAS Selangor yang mahukan MB Selangor bertindak menukarkan Roniee Liu daripada EXCO Hal Kerajaan Tempatan tidak dilayan dan dipandang sepi oleh Tan Sri Khalid. UMNO curahkan minyak, KJ lantang minta PAS keluar.

Hujahnya jika DAP Kedah boleh ugut dan keluar daripada Pakatan Rakyat di Kedah yang diterajui PAS. Bagaimana dengan maruah, muka, dan sikap PAS di Selangor. Sekali pandang memang hujah KJ adalah tepat dan benar. Kedua katanya bagaimana sikap setiakawan dalam BN jauh bertolenransi berbanding dalam kerjasama Pakatan Rakyat. Betul hujahnya, inilah cabaran terhadap pimpinan Pakatan Rakyat.

Seterusnya polimik kematian Benck Hock di Bangunan SPRM. Bagaimana pandangan status anak kandungan dalam perut teman wanita. Pemuda DAP menyerang Pengerusi Persatuan Cina Muslim Malaysia. Dr Riduan Tee Abdullah dengan bahasa kesat, biadab da lucah. Media mengambil blog ZulNordin MP Kulim sebagai hujahan dan berita tentang kebiadapan DAP dalam hal-hal Islam.

Cerita ke3 paling sensasi adalah hamburan kata-kata Jeff Oi dalam DUN Pulau Pinang terhadap Razali ahli Majlis MPSP dengan ibaratkan ia sebagai seorang muslim extremis. Kata-kata Jeff Oi dengan sikap dan tulisannya dalam laman Malaysiakini cukup menguris dan menguggat kesabaran Islam dan Melayu Islam. Sampai hari ini Jeff Oi masih lagi berdegil dan bersikap degil dan enggan mohon maaf. Permintaan maaf Jeff Oi terhadap Razali tiada cuma kenyataannya menarik baliknya ada. Inilah yang digelapkan oleh media.

Justeru jelas 3 agenda besar terhadap Islam mengugat kesabaran PAS. Dan ia menunut akan sikap PAS. Jika PAS gagal tangani 3 kes ini dengan baik, maka maruah dan imej PAS jatuh. Dan orang mula menilai akan sikap dan pendirian PAS. Jangan nanti UMNO lebih diyakini sikapnya daripada PAS tentang Islam.

Oleh Cg Zul

No comments

Powered by Blogger.