Kim Dae Jung: Sosok Berani Melawan Kezaliman

Semalam saya menerima berita sedih dari bumi Korea Selatan. Mantan Presiden Kim Dae Jung telah pun meninggalkan kita buat selama-lamanya. Mendiang dihormati sebagai pejuang yang tidak pernah kenal erti takut menentang kezaliman rejim Park Chung Hee dan Chun Doo Hwan.

Makalah Journal of Democracy (Jilid 17 tahun 2006) memuatkan esei tulisan saya yang berjudul Universal Values and Muslim Democracy, yang mana antara lain turut menyentuh sumbangan Kim Dae Jung dan sarjana terkenal seumpama Amartya Sen serta Tu Wei Ming yang berjaya membongkar kerapuhan hujah “Nilai Asia.” Mendiang berusaha keras memastikan prinsip dan semangat demokratik mengakar kukuh di dalam institusi kenegaraan serta norma masyarakat yang tidak terpisahkan.

Kita kehilangan seorang lagi pemimpin yang sentiasa beriltizam mewujudkan sebuah negara yang makmur sejahtera dan tidak pernah gagal melindungi hak rakyatnya. Saya mengambil kesempatan ini untuk merakamkan ucapan takziah kepada seluruh keluarga beliau dan moga teladan yang ditunjukkan sepanjang perjuangan mendiang boleh dijadikan iktibar buat semua.

ANWAR IBRAHIM

No comments

Powered by Blogger.