PERMATANG PASIR: Persekitaran awal menyebelahi PAS

Pilihan raya kecil Permatang Pasir sudah bermula berikutan penamaan calon pada 17 Ogos lalu. Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) juga telah menetapkan 25 Ogos sebagai hari mengundi. Oleh itu, tempoh berkempen adalah bermula 18 Ogos sehingga 24 Ogos. Ini bermakna, suatu tempoh kempen yang singkat, hanya 7 hari. Walau bagaimanapun, tempoh sebenar bagi pilihan raya kecil Permatang Pasir itu boleh dibahagiakan kepada tiga persekitaran: awal, tengah dan akhir. Persekitaran awal bermula hari penamaan calon, 17 Ogos sehingga 19 Ogos, persekitaran tengah bermula 20 – 22 Ogos, dan persekitaran ketiga pula bermula 23 – 25 Ogos, iaitu pada hari mengundi.

Berdasarkan pemerhatian daripada perkembangan yang terjadi di medan Permatang Pasir, masing-masing parti yang bertanding telah bertindak ke arah menguasai persekitaran pilihan raya kecil. Implikasi tindakan tersebut, didapati telah berlaku beberapa isu yang menyerlahkan penguasaan parti-parti yang bertanding dalam tempoh persekitaran pertama ini. Antara isu-isu tersebut ialah berlaku bantahan ke atas Rohaizat sebagai calon BN, penangkapan ahli parlimen Padang Serai, Kedah N. Gobalakrishnan, kemudian Gobalakrishnan dimasukkan ke Hospital Bukit Mertajam akibat deraan polis, kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang pekena UMNO, pendedahan Ketua Pemuda UMNO mengenai wujudnya 1,000 pengundi hantu, diikuti dengan pendedahan Majlis Peguam tentang kes pecah amanah (found guilty of misconduct) oleh calon BN, Salahudin cabar Zahid berdebat atas isu calon BN, reaksi Tan Sri Muhyidin terhadap penangkapan Gobalakrishnan, pendakwaan ke atas Gobalakrishnan mengikut Seksyen 353 Kanun Keseksaan, kenyataan balas calon BN dan Ketua Penerangan UMNO mengenai dakwaan Majlis Peguam dan Mahfuz Omar mendesak Rohaizat tarik diri atas isu pecah amanah wang jual beli tanah Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang Berhad.

Kesemua isu dan persoalan berbangkit tersebut jelas telah mewujudkan pelbagai persepsi kalangan pengundi pada persekitaran pertama proses pilihan raya kecil Permatang Pasir. Berdasarkan pemerhatian dan penelitian secara umum perkembangan isu tersebut di kalangan pengundi Permatang Pasir, maka ia dapat dianalisis seperti mana jadual berikut:

Analsis di atas adalah tanpa bersandarkan fakta yang terperinci maka, perkembangan, persekitaran isu kempen menunjukkan majoriti sudah berpihak kepada PAS. Ini agak selari dengan undian anjuran mStar online (19 Ogos 2009; 14:57 pm) seperti rajah berikut:

Namun, di sana masih kedapatan sekitar 13 % pengundi yang tidak berpihak masih menjadi peluang kepada BN untuk mengatasi PAS.

Bagaimanapun, perkembangan persekitaran kedua bakal menyusul, apakah move di pihak PAS dan BN akan berupaya mengubah senario undian tersebut. Berdasarkan, pengalaman Manek Urai, pihak BN dijangka menjayakan moving up sentimen pengundi atas pagar dan asakan terhadap pengundi Melayu dan Cina dengan pelbagai pendekatan. Sementara PAS, pastinya akan mengekalkan sentiment yang ada, malah dijangka mengemukakan beberapa resipi mood pengundi yang lebih mantap atas isu-isu yang bersifat accidental tersebut.

Jika demikian, persekitaran kedua, malah ketiga nanti akan menyaksikan persaingan lebih sengit demi menguasai persepsi dan keyakinan pengundi Permatang Pasir. Apapun, Tuhan Yang Esa sentiasa melihat gelagat hamba-Nya, adakah ia menuruti peraturan-Nya atau sebaliknya. Hakikatnya, mereka yang bergelagat menurut aturan-Nya bakal mendapat ganjaran kebaikan yang sejati. Semuga pengundi Permatang Pasir mengambil sikap yang selari dengan aturan Tuhan Yang Esa.

http://greencresent-wanibrah.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.