Tangkas Menyerbu Untuk Mengampu

Seusai menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi di kawasan DUN Permatang Pasir, saya dan Azizah berlepas pulang ke Kuala Lumpur. Berdasarkan gerak kerja yang mantap, semangat berkobar-kobar jentera pilihanraya dan penerimaan masyarakat setempat terhadap mesej yang disampaikan, inshaallah, kemenangan akan berada di pihak Pakatan Rakyat.

Dalam perjalanan pulang, saya diberitahu Kementerian Dalam Negeri telah bertindak menyerbu pejabat majalah satira terbaru, Gedung Kartun, pagi ini. Majalah tersebut diusahakan oleh kartunis terkenal, Sdr Zunar, bersama 15 tenaga kreatif lainnya. Malahan Sasterawan Negara A. Samad Said turut menyumbang sebuah rencana untuk keluaran sulungnya.

Pantas dan tangkas sekali aksi Kementerian Dalam Negeri menyekat edaran satira yang memuatkan lakaran Dato Sri Najib bersama bendera dari Mongolia itu. Walhasil, kita tidak melihat ketangkasan serupa apabila menyiasat salah guna kuasa membabitkan pemerdagangan manusia dan menteri gagal memberikan penjelasan yang memuaskan berhubung laporan bank-bank kita digunakan dalam transaksi pembelian senjata antara Korea Utara dan junta Myanmar.

ANWAR IBRAHIM

No comments

Powered by Blogger.