Isu bankrap, Idris dikecam, Najib selamat

oleh: Mat Zain Mat Isa

Kesian juga mengenangkan nasib menimpa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Idris Jala dalam seminggu dua ini. Gara-gara kenyataannya baru-baru ini yang mengandaikan Malaysia akan bankrap pada 2019 jika amalan memberikan subsidi kepada beberapa barangan keperluan utama tidak dikurangnya, bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) itu dihujan kritikan dan kecaman pelbagai pihak.


Di atas sifatnya selaku CEO Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Jabatan Perdana Menteri, Idris pada 27 Mei lalu mendedahkan hasil kajian dan penelitian pihaknya bahawa jika subsidi berjumlah RM74 bilion pada 2009 tidak dikurangkan akan menyebabkan hutang negara naik pada kadar 12 peratus setahun.

Jumlah hutang itu kini mencecah RM362 bilion atau 54 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Dengan unjuran peningkatan itu, jumlahnya dianggarkan meningkat kepada RM1,158 bilion menjelang 2019. Andai ia menjadi realiti, menteri berkenaan menjangkakan negara akan jatuh bankrap.

Alasan itulah yang digunakannya untuk merasionalkan mengapa soal penyusunan semula subsidi dicadang pihaknya wajar diterima positif oleh rakyat. Beliau lalu antara lainnya mencadangkan agar subsidi tol, bahan api dan tenaga serta beberapa barang makanan utama seperti gula, tepung dan minyak masak dikurangkan atau dimansuhkan secara berperingkat mulai tahun ini.

Sepertimana lazimnya di setiap kali kerajaan bercadang memotong subsidi barangan keperluan, ia diiringi unjuran dan harapan tindakan itu membolehkan kerajaan menjimatkan perbelanjaan. Dalam kes ini, unjuran penjimatan itu dikatakan sehingga RM103 bilion dalam tempoh lima tahun.

Cadangan itu dikatakan antara buah fikir terbaik yang mampu diutarakan Pemandu dalam usaha mengatasi masalah beban hutang negara yang semakin meningkat. Malangnya, ia tidak dapat diterima, bukan sahaja oleh rakyat dan pemimpin parti pembangkang, malah dari kalangan pendokong Barisan Nasional (BN) sendiri.

Ada tinjauan dibuat yang menunjukkan 66 peratus maklum balas diberikan tidak setuju subsidi dihentikan serta-merta. Ada pula laporan menyebut komen kritikal terhadap cadangan kerajaan ini mencecah hampir 97 peratus.

Media kroni BN sendiri melaporkan beberapa pemimpin BN melabelkan pandangan bahawa Malaysia akan bankrap jika subsidi diteruskan sebagai keterlaluan dan taktik menakutkan rakyat. Ada pula yang menyeru kerajaan lebih bertanggungjawab dalam mengambilkira kemampuan rakyat menghadapi keadaan itu.

Bagi Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia, Mahani Zainal Abidin pula, unjuran Pemandu bahawa negara akan bankrap dengan amalan memberikan subsidi bukan sahaja kurang tepat, bahkan satu andaian pesimis.

“Punca sebenar yang akan menjadikan negara muflis (bankrap) adalah penyelewengan perbelanjaan dan pembaziran dalam aktiviti yang tidak menjana pendapatan. Dalam kata lain, penyediaan subsidi merupakan kewajiban kerajaan dalam menjaga keperluan rakyatnya,” demikian pula komen pensyarah Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr Md Zyadi Md Tahir.

Sementara pelbagai pihak ghairah menghalakan kritikan kepada Idris, tidak banyak pihak menilainya sebagai satu lagi kelemahan dan kecacatan besar dalam prestasi Kabinet pimpinan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak.

Sebelum ini pun sudah banyak episod atau kes menyebabkan kewibawaan Najib selaku peneraju kerajaan dipertikaikan. Antara insiden yang tidak mungkin dapat dilupakan rakyat Malaysia, termasuk pemimpin BN sendiri, ialah bagaimana buat pertama kalinya dalam sejarah negara, belanjawan dibentangkan Perdana Menteri nyaris ditolak sidang Dewan Rakyat, 14 Disember lalu.

Dalam kes Idris ini pula, kesimpulan yang dipertikaikan itu sepatutnya turut dipikul secara kolektif oleh Kabinet, terutama Najib selaku penerajunya. Sebarang keputusan atau cadangan mana-mana anggota Kabinet sepatutnya dibela dan dipertahankan semua anggota yang lain.

Malangnya, perkara sebegitu nampaknya tidak berlaku dalam kes dialami Idris ini. Itulah yang dikatakan kesian. Malah kenyataan beliau turut tidak diberikan sokongan meyakinkan oleh Najib sendiri.

Perdana Menteri seakan cuba melepaskan diri dengan mengatakan cadangan memansuhkan subsidi itu belum ada keputusan muktamad dari Kabinet. Apakah itu bermakna Idris bertindak sendirian tanpa pengiktirafan Kabinet?

Sebetulnya, idea memansuhkan subsidi dan menganggap negara akan bankrap sekiranya ia diteruskan bukan idea baru. Apa yang disebut Idris itu bukan kali pertama kita dengar. Ia bahkan pernah ditegaskan Najib sendiri.

Ingat lagi apa komen Najib tatkala parti pembangkang berjanji akan menurunkan harga minyak dalam pasaran tempatan sekiranya pakatan itu diberi peluang memerintah negara dalam pilihan raya lalu? Najib ketika itu selaku Timbalan Perdana Menteri menegaskan negara akan bankrap sekiranya subsidi ditambah bagi menurunkan harga minyak. Beliau malah menganggap cadangan pembangkang itu sebagai tidakan yang “tidak masuk akal”.

Ertinya, Idris hanya mengulangi idea dan kenyataan yang pernah disebut Najib. Malang baginya, tiada rakan dari BN yang mengecam Najib dulu, tetapi mereka kini bertalu-talu mengkritik Idris atas kenyataan yang sama

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.