Kabinet Najib

Media di negara ini nampaknya masih tidak tahu mengenai Kabinet atau Jemaah Menteri apabila semua laporan menyebut mengenai rombakan kecil kabinet baru-baru ini.

Apa yang dilakukan oleh PM Datuk Seri Najib Tun Razak hanyalah memenuhi keperluan perubahan dalam kepimpinan MCA kerana rombakan sebenarnya membabitkan pengguguran Ong Tee Keat selaku Menteri Pengangkutan dan menaikkan pangkat Chor Chee Heung daripada timbalan menteri ke menteri penuh.

Portfolio pengangkutan kini disandang oleh mantan menteri perumahan dan kerajaan tempatan Kong Cho Ha manakala Chor, mantan timbalan menteri kewangan, mengambil alih portfolio Kong.

Perubahan itu sahaja yang melibatkan Kabinet.

Jemaah Menteri atau Kabinet merujuk kepada menteri penuh dan tidak membabitkan timbalan menteri. Timbalan menteri bukan anggota Kabinet. Timbalan menteri tidak boleh menghadiri mesyuarat Kabinet.

Apabila seseorang menteri bercuti atau menjalankan tugas rasmi di luar negara, timbalannya tidak boleh memangku jawatannya, menteri berkenaan perlu meminta seorang menteri lain untuk memangku portfolio tersebut dengan kebenaran Perdana Menteri.

Oleh itu, perlantikan beberapa orang sebagai timbalan menteri tidak melibatkan Kabinet dan laporan yang menyebut sebaliknya adalah tidak tepat. Timbalan menteri bukan anggota Kabinet.

http://kudaranggi.blogspot.com/

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.