Projek Mega Dalam RMK-10 Akan Kayakan Kroni, Kaum Kerabat Umno-BN

Oleh Fazli Othman

KUALA LUMPUR 10 Jun - Rancangan Malaysia Ke-10 dijangka akan memberikan laba yang besar kepada kroni dan kaum kerabat Umno-Barisan Nasional hasil pengumuman projek mega yang terkandung dalam pembentangan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang ditemui media selepas pembentangan itu berkata Najib mengumumkan banyak projek mega dalam RMK-10.

"Kita mendengar Najib sekali lagi mengumumkan projek mega seperti Keretapi Transit Ringan (MRT), Pusat Pameran Matrade, Bandar Baru Sungai Buloh dan projek di tapak Lapangan Terbang Sungai Besi.

"Pada masa yang sama, kerajaan Umno-BN tidak mengikut prinsip dalam Model Ekonomi Baru yang diumumkannya sebelum ini. Projek dalam RMK-10 sepatutnya dibuat secara tender terbuka.

"Apa yang diumumkan Najib hari ini berkata projek-projek tersebut akan diberikan secara rundingan terus kepada agensi kerajaan yang telah diswastakan.

"Kita khuatir dasar penswastaan ini akan mengulangi apa yang berlaku pada tahun 1980 dan tahun 1990 pada zaman era pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut Tony, apa yang saya yang kesalkan adalah tidak ada pembaharuan dalam RMK-10 seperti mana yang diharapkan.

"Najib hanya membentangkan apa yang disebut oleh bekas Perdana Menteri sebelumnya, Tun Abdullah Badawi dalam RMK-9," ujar beliau

Tambahnya lagi, program menghantar pensyarah keluar negara dan projek jalur lebar yang disebut pada beberapa tahun lepas telah diulangi sekali lagi dalam pembentangan RMK-10 hari ini di parlimen.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.