SPRM Digesa Siasat Pentadbiran Felda

Oleh Faizal Ezzany

KUALA LUMPUR, 18 Jun - Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan bahawa rizab tunai Felda menyusut kepada RM1.35 billion pada 2009 daripada RM4.08 billion pada tahun 2004.

Ahmad Maslan dalam penjelasannya di Dewan Rakyat pada 16 Jun lepas, nilai aset yang dimiliki oleh Felda meningkat walaupun rizabnya berkurangan. Beliau juga memberi asalan kekurangan rizab tersebut digunakan untuk program kebajika peneroka Felda selain membina ibu pejabat Felda yang baru.

Charles yang telah menyerahkan laporan tersebut kepada Pengarah SPRM, Yusoff Akob di Pejabat SPRM Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur pagi tadi telah diterima juga meminta siasatan penuh dilakukan bagi mengetahui penyelewangan dan juga penyalahgunaan kuasa keatas Felda, beliau juga mahukan semua pihak yang menpunyai hubungkait dengan Felda dipertanggungjawabkan diatas kemerosotan rizab tersebut.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Biro Perhubungan Antarabangsa KEADILAN Datuk Dr Tan Kee Kwong yang juga merupakan bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi, turut sama menemani Charles meminta SPRM menyiasat dakwaan pentadbiran di dalam Felda yang disalah urus.

Tan juga bertanya kepada perlunya Felda membina bangunan baru bertaraf 'lima bintang' di segi tiga emas yang terletak bersebelahan Suruhanjaya Tinggi Republik Singapura, sedangkan pejabat yang sedia ada masih boleh diguna pakai.

"Kenapa Felda perlu berbelanja lebih dengan pembinaan pejabat baru bertaraf lima bintang di segi tiga emas, kita rasakan ini satu pembaziran sedangkan bangunan yang sedia ada di jalan Semarak masih lagi boleh digunakan.

"Kos yang dibelanjakan untuk membina bangunan tersebut bernilai RM662 juta dan wang pendahuluan telah dibayar kepada Naza TTDI sebanyak RM230 juta. Apa jaminan yang boleh kita pegang bahawa Naza TTDI akan bertanggungjawab untuk menyiapkan projek tersebut sepenuhnya tanpa ada apa-apa masalah nanti sedangkan wang pendahuluan telah dibayar.

"Kita juga ingin mengetahui siapakan yang memberi kelulusan pembayaran tersebut, satu lagi kita kena lihat apa faedah yang akan diperolehi oleh peneroka dengan pembinaan bangunan tersebut. Ini yang kita perlu tekankan, pembaziran yang teruk telah berlaku dalam pentadbiran Felda sekarang," jelasnya.

Tan juga menyuarakan ketidakpuashatiannya kenapa Felda tidak menggunakan tanah mereka sendiri di jalan Semarak kerana dengan penggunaan tanah sendiri kosnya dapat dikurangkan lagi.

"Felda sepatutnya menggunakan tanah mereka sendiri bagi mengurangkan kos pembinaan bangunan tersebut, tetapi mereka tidak mahu menilai semua itu. Felda hanya mengeluarkan kos sebanyak RM220 juta sahaja jika pembinaan itu dilakukan ditanah sendiri," sambungnya lagi.

Tambahnya lagi kerajaan telah membuka tender untuk kerja-kerja meruntuh bangunan lama di jalan Semarak itu.

No comments

Powered by Blogger.