Hansard S'wak: Lagi ucapan ADUN Pakatan 'lesap'

Hazlan Zakaria


Lagi ADUN Sarawak mendakwa perbahasan mereka di Dewan Undangan Negeri Sarawak dipadamkan di Hansard - cetakan transkrip persidangan Parlimen dan DUN.

NONEKali ini, yang menjadi mangsa adalah ADUN Meradong dari DAP, Ting Fui Tze yang mendakwa ucapannya sepanjang 13 perenggan hilang begitu sahaja.

Semalam, Ketua DAP Sarawak yang juga ahli parlimen Sibu, MP Wong Ho Leng melalui pesanan Tweet berkata ucapan ADUN Pending, Violet Yong bukannya satu-satunya yang turut lesap di Hansard.

Menurut Wong, 13 perenggan ucapan Ting yang lesap itu adalah berkisar ke atas speaker DUN, Datuk Awang Asfia Nasar dan Menteri Kewangan Kedua Wong Soon Koh.

Sebelum ini, Violet Yong berang kerana ucapannya yang menyentuh tentang kekayaan keluarga Ketua Menteri, Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan Timbalan Ketua Menteri, Datuk Dr George Chan, telah dikeluarkan dari Hansard.

Dihubungi oleh Malaysiakini, Ting berkata bahawa 13 perenggan ucapannya yang dibuat ketika jawatankuasa hak dan kebebasan DUN Sarawak bersidang, tidak direkodkan, atau lebih tepatnya, "dihapuskan" dari Hansard.

No comments

Powered by Blogger.