Gaddafi desak penyokongnya berjuang

http://kosmo.com.my/kosmo/pix/2011/0310/Kosmo/Dunia/du_02.1.jpg

IMEJ televisyen yang disiarkan di Libya semalam menunjukkan Muammar Gaddafi meraikan seorang kanak-kanak di satu lokasi yang tidak didedahkan.

TRIPOLI - Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi semalam mendesak penduduk Libya di timur negara itu berjuang bagi menguasai semula bandar-bandar yang dikuasai oleh para penentangnya.

Beliau membuat permintaan itu semasa berucap kepada golongan muda di bandar Zintan, 120 kilometer ke barat daya Tripoli.

Gaddafi sekali lagi menyalahkan kumpulan Al-Qaeda dari Mesir, Algeria, Afghanistan dan wilayah Palestin kerana menjadi punca pergolakan di dalam negaranya.

Stesen televisyen menyiarkan ucapan itu semalam tetapi tidak menyatakan lokasi beliau berucap.

Gaddafi yang berkuasa sejak 1969 menerusi rampasan kuasa terhadap pemerintah Libya ketika itu, Raja Idris berdepan dengan tentangan rakyat yang mahu beliau berundur sejak 15 Februari lalu.

Kebangkitan rakyat Libya itu didorong oleh kejayaan penunjuk perasaan di Kaherah yang berjaya menyebabkan Hosni Mubarak meletakkan jawatan sebagai Presiden Mesir pada 11 Februari lalu.

Sementara itu, Gaddafi dalam satu temu ramah dengan stesen televisyen TRT dari Turki menyatakan penduduk negaranya akan bertindak balas jika Barat mengenakan zon larangan terbang di Libya.

Zon larangan itu mahu dikuatkuasakan di Libya bagi mengelak rejim Gaddafi membedil penduduk tempatan.

Temu ramah itu dibuat apabila Gaddafi melakukan kemunculan mengejut di sebuah hotel yang menjadi tempat penginapan wartawan asing di Tripoli. - Agensi

No comments

Powered by Blogger.