Ibrahim Ali tambahkan hati, istiqamahkan perjuangan

Lepas satu isu, satu isu lain dibangkitkan. bermula dengan keraguan DSWA dan DSAI mengepalai negara kemudian persoalan PRK dan DAP yang dianggap menumpang dengan PAS wajah, pembangkang pada kerajaan PR ,isu lompat parti yang dikatakan tidak beretika dan beberapa isu lain yang semakin menampakkan ada pihak tidak senang dengan perkembangan terbaru politik negara.

namun dicelah celah isu isu ini muncul isu yang pada ana bersifat peribadi dan bersifat mempersoalkan keputusan TGNA dan keputusan majoriti orang kelantan yang telah memberi laluan kepada dato ibrahim ali untuk menjadi salah seorang MP PR atas nama calon bebas.

kenapa lah ada suara mempersoalkan keputusan TGNA ini? pada PRU yang lalu ana dimaklumkan olih sahabat bahawa di kelantan tidak ada banyak gambar calon tetapi gambar TGNA ada dimana mana seolah olah TGNA lah calon disemua kawasan yang ditandingi. begitu akur dan taat rakyat kelantan kepada TGNA.

kerana itu dato ibrahim ali mendapat peluang. dan peluang yang diperoleh dari TGNA ini sudah tentu tidak akan dipersia siakan olih dato ibrahim ali.sanggup kah dato ibrahim lompat lagi?jadi katak lagi?cuma dato ibrahim yang ada jawabannya.tetapi kalau dato ibrahim berani melompat lagi tak kira berapa habuan yang dia dapat, masa depannya akan gelap semula.rasanya dato ibrahim sudah cukup mendapat pengajaran dari pengalamannya jadi katak dulu.malah dato ibrahim juga berani bila mana beliau akhirnya bertenggek di beranda TGNA dan secara langsung mengakui kesilapan yang lalu.kalau dato ibrahim tidak mengaku kesilapannya barangkali dato ibrahim akan jadi macam anuar musa atau awang adek dan beberapa pemimpin UMNO yang lain.

tetapi malangnya ada insan dari luar kelantan yang cuba menghakimi tindakan dato ibrahim menjadi MP bebas sekaligus menghakimi TGNA (yang merestui dan menghormati pendirian dato ibrahim).ana percaya majoriti rakyat kelantan tidak membantah keputusan dato ibrahim tetapi segelintir rakyat luar kelantan nampaknya cuba menghakiminya.apa justifikasinya? pengalaman lalu ,pengalaman yang menyebabkan dato ibrahim seakan tidak dipercayai lagi dan tidak akan berubah perangai kataknya sehingga ada yang menjangkakan dato ibrahim akan melompat balik kepada umno.satu jangkaan yang menakutkan ahli PR kalau tidak ditangani dengan matang serta bolih menimbulkan huru hara dalam PR.

berhubung undi pembangkang yang tidak cukup semasa pemilihan speaker dan timbalan speaker dan bila kekecohan mengenainya diwar warkan olih media kerajaan, maka timbul pula kekalutan di kem PR(atau mereka yang menyamar dari kem PR). kemana hilangnya satu undi? adakah undi ini telah pergi ke calon kerajaan(sehingga artikal ini ditulis ana masih belum tahu berapakah undi yang diperolehi olih calon kerajaan dan berapakah kehadiran semasa mengundi). cepatnya berita tersebar menyatakan kemungkinan satu undi itu datang dari MP bebas. dan semakin kemelut jangka menjangka ini perpanjangan, akhirnya semakin terserlahlah nama dato ibrahim yang dikaitkan dengan kehilangan undi ini.menakutkan bagi dato ibrahim dan bagi rakyat kelantan serta bagi TGNA.kredibiliti TGNA tercabar malah ada yang semakin berani mempersoalkan kredibiliti TGNA ini.

ana melihat ada yang tak kena dengan berita berita ini bilamana gagal mendapat maklumat sebenar jumlah yang mengundi dan jumlah undi calon kerajaan.cari punya cari akhirnya teringat dengan seorang MP yang masih ditahan di ISA(siapa namanya lupal pulak).jadi apakah ini punca kekurangan undi pembangkang?mungkin ada maklumat baru selepas ini.

apa yang nak ana sampaikan bukan isu kekurangan undi itu, tetapi personaliti dato ibrahim sendiri yang hari ini diangkat olih rakyat kelantan sebagai MP mereka.apakah rakyat kelantan begitu "bodoh" memilih dia? dan sejak dari awal lagi dato ibrahim menegaskan bahawa dia calon bebas dan akan jadi MP bebas kalau dipilih. rakyat kelantan tiada masalah dengan penegasan dato ibrahim ini seperti dibuktikan dengan undi mereka.kenapa rakyat kelantan tiada masalah? sebab TGNA telah merestui pendiriaan dato ibrahim.ana dapat bayangkan rakyat kelantan tidak menjangka ada masalah dengan pemilihan dato ibrahim ini.tetapi malang sekali "rumah siap pahat berbunyi"namun walaupun rumah siap di kelantan tetapi pahat berbunyi diluar.yang mempersoalkan dan yang menuduh dato ibrahim bukan rakyat kelantan sebaliknya orang luar yang antaranya mengaku menjadi pengkritik untuk mencari kebaikan kepada PAS.

tak banyak bolih dinyatakan dalam soal ini.nak pertahankan dato ibrahim ana tak mampu kerana orang orang yang mengkritik beliau nyata lebih hebat malah lebih hebat dari TGNA ,cuma ana ingin berpesan kepada dato ibrahim agar tabah menghadapi segala karenah ini. itulah adat perjuangan dato, kata orang kalau takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai ,kalau takut menerima risiko jangan panggil diri pejuang.istiqamahlah dalam perjuangan dato.

untuk semua AHLI PAS BERDAFTAR sekali lagi ana ingin berpesan bahawa TANDA ARAS bagi kita dalam melemparkan apa jua kritikan ialah TGNA dan TGHH.palingkan muka kepada mereka sebelum mengeluarkan apa apa kritikan walaupun kritik yang sebaik manapun dan dalam apa jua isu sekalipun.jangan jadikan diri kita seperti pengikut jalanan yang tidak berkualiti dan menimbukan banyak permasalahan dari memberi penyelesaian kepada kepimpinan kita."

No comments

Powered by Blogger.