"Jom Heboh" di Buletin Utama TV3

"Jom Heboh" di Buletin Utama TV3

Macam "Jom Heboh" Buletin Utama TV3 malam tadi dalam melaporkan isu Tun Dr Mahathir yang bertindak keluar Umno. Apa yang cuba mereka usahakan malam tadi saya percaya adalah untuk meyakinkan penonton mereka bahawa tindakan Tun itu tidak popular dan lebih merugikan Umno. Disamping mahu menobatkan Dollah Badawi sebagai pemimpin terunggul dan paling penting dalam parti itu.

Semua yang ditemuramah tidak bersetuju dengan tindakan Tun kecuali barangkali Tengku Razaleigh Hamzah yang kelihatan "dumbfounded" kagum, terperanjat tetapi terlalu berhati-hati dalam mahu memberikan reaksi.

Tetapi yang paling klasik adalah apabila TV3 berjaya memesongkan mesej yang cuba dibawa oleh ahli Parlimen Jerlun iaitu Mukhriz Tun Mahathir. TV3 yang sememangnya pakar dalam bab "cut and paste" serta puta-belit ini, telah sekadar membuat liputan kenyataan awal Mukhriz dan tidak dibahagian yang lebih sensasi. Mukhriz sekadar dilaporkan tidak akan mengikuti jejak langkah bapanya , Tun Dr Mahathir, iaitu keluar Umno, sebaliknya akan tetap setia bersama Umno.

Ini memberi persepsi seolah Mukhriz tidak bersetuju dengan bapanya. Benarkah begitu?

Sedangkan apa yang Mukriz nyatakan adalah:

Saya akan menjadi suara lantang untuk menegur segala kepincangan kepimpinan tertinggi parti. Kali ini saya akan lebih berani bersuara untuk menyuarakan isi hati saya serta rakan-rakan yang lain kerana ini mencerminkan isi hati rakyat yang mahukan perubahan besar dalam kepimpinan Umno.

Dan yang paling sensasi yang digugur atau dicampak keluar oleh TV3 malam tadi adalah apabila Mukhriz berkata:

Saya mendesak agar Abdullah meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri, Presiden Umno dan Pengerusi Barisan Nasional dengan segera.

Terbukti walaupun Tun bertindak keluar Umno bagi mendesak Dollah berundur, Mukhriz pula mengambil keputusan untuk mensasarkan serangan terhadap Dollah dari dalam. Serangan luar dan dalam ini kalau berjaya akan mengakibatkan Dollah berundur awal, jika tidak akan terus memporak-perandakan Umno, dan sudah pasti TV3 sangat diperlukan oleh Dollah untuk terus "cut and paste" dan putar-belit untuk membantunya terus menongkat langit.


roslan sms

No comments

Powered by Blogger.