Tidak malukah anda rakyat kita merempat di tanahair sendiri?

"Siri program BERSAMAMU keudara lagi di TV3. Hati saya sekali lagi tersentuh, sedih, rasa malu dan marah pun ada. Hati saya sentiasa tertanya-tanya, mengapakah di negara kita masih terdapat lagi manusia yang terpaksa hidup menderita, sengsara dan terseksa dalam menjalani kehidupan sebegini pada zaman yang begitu canggih dan maju ini.

Mengapa rakyat malaysia yg sudah merdeka selama 50 tahun ini mengalami nasib yang sebegitu daif. Adakah minda kita masih belum merdeka sepenuhnya? bagi saya masih ramai yang belum merdeka mindanya.


Apakah pemerintah kita tidak nampak keadan sebegini masih lagi berlaku selepas malaysia sudahpun merdeka selama 50 tahun. Sepatutnya para pemimpin kita merasa malu kerana program sebegitu ditayangkan di negara seperti Malaysia ini. Apalah guna kita merdeka 50 tahun jika masih ada rakyat Malaysia yang merempat di tanaha iar sendiri.Keadaan sebegini menjatuhkan imej negara, lebih2 lagi siaran ini boleh ditonton di negara lain seperti Indonesia dan Siam. Itu belum lagi dikira rakyat marhaen yang terus menghuni khemah setelah rumah mereka dirobohkan kerana kununya mendiami tanah haram.

Kita boleh lihat apabila hari raya korban, terdapat ramai ahli-ahli politik yang menyumbangkan beratus-ratus lembu dia kawasan masing-masing. kemungkinan besar ianya bukanlah sumbangan mereka secara peribadi. Sumbangan ini juga diwar-warkan di media dengan tujuan publisiti murahan.Mengapa yang mendapat daging korban ini tidak ditumpukan kepada mereka yang benar2 memerlukan. Ada yang mendapat daging korban iniadalah dikalangan orang yang senang hidup mereka.

Tidak salah jika mereka membuat korban lembu pada hari tersebut. Adakah mereka perlu membeli beratus-ratus ekor lembu untuk membuat korban daripada memberi wang yang digunakan untuk membeli lembu itu di bahagikan kepada mereka-mereka yang lebih memerlukan. Mungkin inilah masanya membuat publisiti yang sesuai.

Bukan itu sahaja, banyak lagi perkara-perkara yang membazir yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin kita sekarang ini seperti makan, berbuka puasa, sahur dan sebagainya di hotel lima bintang yang harga seorang makan boleh menampung sebuah keluarga untuk sekali makan . Kununnya ingin menjaga imej. Yang pastinya minda mereka ini terlupa yang masih terdapat rakyat Malaysia yang belum tentu makan dan minum.

Banyak lagi perkara yang membazir yang dilakukan oleh pemimpin kita pada hari ini.Rasuah, kronisme berleluasa. Perkhidmatan yang disediakan tidak setimpal dengan duit yang dikeluarkan kerana material dan service yang diberi dikurangkan kerana ingin diimbangkan dgn wang yang keluar bagi tujuan merasuah atau pun rasuah yang di minta.

Fikir-fikirkanlah sejenak wahai semua rakyat Malaysia. Tidak malukah anda mempunyai negara yang masih sebegini? Dimanakah salahnya dan dimanakah silapnya? Sepatutnya perkara seperti itu tidak terjadi di negara seperti Malaysia ini.

2 comments

KHAIRUL SHOBAH said...

entah

ributganas said...

LEBIH MALU LAGI BILA NIZAR MB PERAK TERPAKSA TARIK BALIK KEPUTUSAN PECAT JAMRY SURY YANG DPECATNYA.

ITULAH KALAU NAFSU BESAR LEBIH BESAR DARI AKAL YANG KENA BESAR. KALU SUDAH BODOH DALAM PENTADBIRAN, KENA BELAJAR BUKAN PAKAI AKAI YANG MEMANG BENAK.

KALAU ADA MARUAH, NIZAR BAIK LETAK JAWATAN LAAAA.JANGAN LUPA DIRI LAA NIZAR. INGAT SULTAN BARU BANGI PINGAT, DAH NAIK TOCANG...SASAU APAA.

SEBENARNYA NIZAR ENGKO HANYALAH KERBAU MEMBAJAK DAP SAHAJA LAAAA.CUMA BERBZA SEBAB PAKAI SONGKOK. SEMUA ORANG TAHU..KAMU HANYA MENGGERAK MULUT, YANG BERSUARA ADALAH DAP YANG MEMANG BENCIKAN ISLAM.

MENGAPA HARAKAH TAK SIARKAN CERITA INI. BREAKING NEWS INI SEMUA SUDAH MEDIA LAIN PUTARKAN. TAKUT ATAU MALU?

KENA MAU INGAT LAA MB YANG BARU NAK BELAJAR,BUKAN SEMUA BENDA BOLEH MAKAN LAAAAA. SULTAN PUN ENGKO NAK MAKAN JUGAK..HISSHHH..
MEMANG DASAR CUBA MENDERHAKA RUPANYA KAMU YAAA....

Powered by Blogger.