PAS Kelantan cadang Pilihan Raya DUN 4 negeri lebih awal

KOTA BHARU: PAS Kelantan mencadangkan supaya pakatan pembangkang mengadakan Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) sendiri untuk empat negeri yang dikuasai mereka, tanpa menunggu pengumuman pembubaran Parlimen oleh Datuk Seri Najib Razak.

Timbalan Pesuruhjaya II PAS Kelantan, Datuk Husam Musa, berkata langkah itu bermakna tarikh pilihan raya di empat negeri berkenaan boleh diadakan lebih awal dari tarikh pilihan raya umum diumumkan oleh Perdana Menteri.
Katanya, dengan pengumuman dari pakatan pembangkang ini, bermakna tarikh pilihan raya bukan lagi menjadi teka-teki selain mengelak dari memberi kelebihan kepada Barisan Nasional (BN).
“Sebelum Najib membubarkan Parlimen, kita (pakatan pembangkang) mengumumkan tarikh pilihan raya sekarang. Apa kata empat negeri pakatan pembangkang menetapkan tarikh pilihan raya DUN lebih awal?

“Pilihan raya DUN di empat negeri akan berbeza dari tarikh pilihan raya Parlimen jika Najib memilih mengadakan pilihan raya berbeza dari tarikh yang kita (pembangkang) umumkan,” katanya dalam laman blognya, semalam.

Dalam pilihan raya umum lalu pakatan pembangkang menguasai Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Bagaimanapun, kerajaan pembangkang di Perak tumbang dan terpaksa berdepan dengan kehilangan majoriti kerusi DUN.

Husam berkata, melalui usaha pakatan pembangkang itu, tarikh pilihan raya kini ditetapkan secara terbuka, bukan lagi misteri selain akan menjadi senjata yang sudah tentu menguntungkan parti pemerintah.
“Pilihan raya mengejut bertujuan memerangkap pembangkang serta mencari satu masa yang mana pembangkang berada dalam keadaan belum bersedia,” katanya.

Justeru, pakatan pembangkang mahukan pilihan raya itu diadakan sendiri.

No comments

Powered by Blogger.