Melayu pun boleh bersetuju untuk tidak bersetuju

Saya berjumpa dengan seorang bekas pemimpin kanan kerajaan. Orang nya rapat dengan bekas pemimpin2 tertinggi kerajaan seperti Dr Mahathir, Daim Zainduin dan Tengku Razaleigh Hamzah.

Dia mempunyai banyak cerita dan maklumat yang menarik. Banyak pula telahan politik nya yang tepat. Tahun 2008, dia telah memberitahu Daim Zainudin bahawa BN akan kalah teruk dalam 4 buah negeri. Telahan itu jadi betul.

Tapi tidak sebelum Daim Zainduin di tertawakan dengan di tuduh sebagai orang pencen dan out of touch. Rupa rupa nya, kawan saya ini pembekal maklumat kepada Daim.
Saya tidak ada sebab untuk mensyakki kesahihan apa apa maklumat dan cerita politik yang di kongsikan dengan saya.

Apabila saya melangkah masuk ke dalam pejabat- kenyataan pertama dia sebut ialah apa sudah jadi PM kita? Why is Najib committing political suicide?
Dalam perhimpunan agung MCA, Najib kata orang cina bukan pendatang. Takkan lah Najib kamu hendak bodek Cina sehinga sanggup kata depa bukan pendatang? Tanya sahabat saya ini.
Apa yang Najib sudah lakukan ialah melukakan hati orang Melayu. Benar, orang Melayu tidak lah akan menggila dan menghunus keris. Yang buat perkara demikian mungkin Hishamudin sahaja. Orang Melayu siuman.

Najib akan di pandang sebagai pemimpin Melayu yang condong kepada tuntutan dan kehendak MCA. Dia gagal menyedari bahawa MCA bukan lagi suara orang Cina. Peranan tersebut sudah di ambil alih oleh DAP dan PKR. Maka, deklarasi Najib bahawa Cina bukan pendatang, tidak memenuhi apa apa matlamat. Melainkan memberi Najib ilusi bahawa orang cina akan suka kepada dia.

Najib tidak mahu terima hakikat bahawa orang cina tidak mahu kembali kepada MCA. Dan MCA tidak mampu menawarkan UMNO apa apa. Fakta nya, masyarakat cina yang awal datang ke negeri Tanah Melayu ini adalah pendatang. Pihak British membawa mereka untuk mengeksploitasi potensi ekonomi negara ini. Kita sudah selalu sangat dengar alasan yang di gunakan. Orang Cina rajin, tangkas dan sebagai nya. Mereka boleh di harapkan.
Namun, asal mereka ialah sebagai pendatang ke negara ini.

Tapi hari ini, orang cina sudah menjadi rakyat Malaysia. Ini kita terima. Memanglah mereka bukan lagi pendatang. Mereka rakyat Malaysia yang mempunya hak sebagai rakyat Malaysia. bahkan, oleh kerana mereka 'memiliki' hak tersebut yang di sokong oleh kekuatan ekonomi, mereka lebih ketara dari segi hak dari orang Melayu.

Hak orang Melayu pula ialah hak pemberian ehsan kerajaan. Mentaliti penerima pemberian ehsan ialah tertunduk tunduk dan selalu memita minta.

Tapi hak yang di perolehi melalui usaha dan perjuangan, menjadikan pemilik nya confident dan mempunyai jati diri yang kental. Oang cina boleh mempersetankan kerajaan pimpinan orang Melayu kerana mereka tidak bergantung kepada pemberian ehsan. Jadi, kepada saya bila PM Najib berkata kamu bukan pendatang, ianya adalah suatu perakuan oleh Najib bahawa dia sedar bahawa orang Cina yang sokongan mereka dia perlukan, tidak lagi menganggap pimpinan Melayu releven untuk kehidupan mereka. Kerana itu, Najib kena swallow pride Melayu nya, dan berkata- kamu bukan pendatang. Why was it easy for Najib to say that? tanya sahabat saya? Mungkin kerana Najib itu sebenarnya kurang Melayu nya. kata sahabat saya.

Tapi apakah faedah yang dia akan dapat dengan berkata demikian?

Kepada saya ini tidak perlu. Pertama orang Cina tidak lagi mahu menyokong BN. Orang Cina tidak lagi menyokong MCA. Untuk memperkuatkan MCA, Najib terpaksa memberi satu konsesi. Konsesi nya ialah deklarasi orang Cina bukan pendatang. Dengan itu, MCA boleh goreng masyarakat Cina bahawa mereka sudah mendapatkan pengiktirafan dan konsesi. Dan Najib memberi lagi perkara yang lebih besar kesan nya- kebebasan untuk pimpinan MCA to openly contradict UMNO.

What Najib has done is to embolden MCAs Chinese chauvinism. He has shown he is weak and UMNO is weak. Dia tidak tahu cara menyelesaikan kelemahan ini. Dr Mahathir sekurang kurang nya tahu. Dia sedar bahawa penyelesaian nya ialah ekonomi. Cara Najib ialah biarlah orang lain menyelesaikan masaalah nya. Masaalah PR di kontrakkan keada APCO. Masaalah pemikiran ekonomi, di kontrakkan kepada McKinsey. Masaalah politik? Minta tolong MCA. Bagaimana MCA yang hampir lemas itu membantu UMNO?
Point nya, kita tidak lagi boleh memperolehi keyakinan orang cina dengan cara berlembut dan tidak bertulang belakang. Orang cina sedang melihat pimpinan UMNO kian hari kian kurang releven kepada mereka. Mereka mahukan pimpinan UMNO yang kuat dan tegas. Setakat ini Najib gagal memberi pimpinan yang demikian.

Sebab itu, mereka boleh kata di depan muka PM Najib, kita bersetuju untuk tidak bersetuju. Jika Najib mempunyai tulang belakang politik, dia kena singkir MCA dari BN dan dari memegang kuasa politik. Kemudian kita akan tengok, sejauh mana MCA mahu bersetuju tidak bersetuju. Najib mesti tunjuk bahawa bila Chua Soi Lek kata kami sudah bersetuju untuk tidak bersetuju di hadapan muka Najib tanpa tata susila lagi, Soi lek mestilah sedia menerima bahawa orang Melayu juga boleh setuju untuk tidak bersetuju.

Just as we can save MCA by letting MCA be MCA, kita selamatkan UMNO by letting UMNO be UMNO.

Dan kenapa Najib mebiarkan orang orang nya membedal Utusan Malaysia? Utusan sudah sinonim dengan perjuangan orang Melayu dan UMNO. Membedal Utusan sama seperti menembak kaki senidri. Biarkan Utusan menyurakan suara hati orang Melayu. Jika Najibn mahu censor Utusan Melayu, maka dia juga mesti bersedia untuk censor Sin Chew dan China Press.

Jadi, saudara- tanya saya, bagaimana kesihatan politik negara kita dan bagaimana kesihatan politik UMNO?

Tanpa kerlipan mata pun, sabahat saya menyatakan- UMNO akan kalah. UMNO akan hanya dapat Perlis, Johore, Melaka dan Pahang. UMNO dan BN akan hilang banyak kerusi parlimen.

Dan jika UMNO kalah, ia akan mengambil masa yang lama untuk pulih. UMNO tidak ada pengalaman sebagai pembangkang. Pembangkang latih pengikut mereka bersengsara. UMNO tidak. Orang UMNO tidak ada semangat sukarelawan- voluntary spirit. Mahu dengar ceramah, kita kena bayar. Orang terpaksa di angkut. Makanan mesti disediakan. Budaya seperti ini tidak mampu mempertahankan UMNO jika parti UMNO kalah.
Bilakah keadaan ini berlaku? Bila PRU ke-13 datang, kata sahabat saya.

Di masa terdekat pula, apa mungkin terjadi? Di masa terdekat- mungkin ada hung parliament. Dan bila ada hung parlaimen, position Najib sebagai PM tidak lagi tenable.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.