Rasional terhadap kenaikan tarif air di Kedah

Oleh: ZULKIFLI YAHAYA

Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Bekalan Air Darulaman (SADA) Dato’ Adzmi Haji Din mengumumkan kenaikan tarif air di Kedah mulai 1 Oktober 2010. Secara puratanya kenaikan tarif air hanyalah RM0.10 bagi setiap meter padu air.

Bagai yang diduga isu kenaikan tarif air tersebut akan dipergunakan habis-habisan oleh pihak pembangkang Kedah yang sedang ketandusan isu. Namun mereka tidak boleh dipersalahkan kerana tabiat orang yang kelemasan akan berpaut kepada apa sahaja dalam usaha menyelamatkan nyawa perjuangan parti mereka yang kini tinggal nyawa-nyawa ikan di Kedah.

Kali terakhir tarif air di Kedah di semak ialah pada 1 Mac 1993. Mulai tarikh itu sehingga 30 September 20010, harga satu meter padu air ialah RM0.40. Ia adalah harga air yang kedua terendah di Malaysia selepas Pulau Pinang. Harga semeter padu air di Pulau Pinang hanya RM0.30, manakala perlis yang berada di tempat ke tiga terendah ialah RM0.48. Kedua-kedua negeri itu mendapat sumber air percuma dari sungai serta kawasan tadahannya yang berada di Kedah.

Sepanjang 17 tahun tarif air tidak pernah naik di Kedah, harga petrol naik berpuluh-puluh kali. Kenaikan harga petrol menyebabkan semua perkhidmatan yang berkaitan dengannya juga naik. Antaranya ialah tarif elektrik yang naik entah berapa kali sepanjang tempoh 17 tahun itu.

Maka jika kerajaan negeri, melalui SADA mengumumkan kenaikan tarif air mulai 1 Oktober 2010 maka ia adalah tindakan yang sangat munasabah.

Seorang ADUN PAS menghubungi saya meminta alasan yang munasabah untuk dijelaskan kepada rakyat mengenai rasional kenaikan tarif air. Selama ini pihak pembangkang Pusat (Pakatan Rakyat) akan menentang apa saja kenaikan harga barang atau perkhidmatan yang diumumkan oleh kerajaan. “Sekarang giliran kita pula yang kena,” katanya.

“Jangan panik,” saya menjawab. “Tidak ada mana-mana kerajaan di Malaysia yang kalah kerana isu air.” Dalam isu kenaikan tarif air ini, kita boleh memberikan alasan munasabah yang melampaui batas keraguan.

Pertama: Semakan dan pelarasan tarif air ini adalah arahan dari Kerajaan Pusat setelah melihat kegagalan pengurusan air di hampir kesemua negeri di Malaysia akibat dari hasil air yang dikutip tidak seimbang dengan belanja pengurusan yang tinggi.

Semakan dan pelarasan yang diumumkan Kedah ini telah diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan mengikut Peraturan-Peraturan Industri Perkhidmatan Air (Kadar Perkhidmatan Bekalan Air - Negeri Kedah) 2010. Maknanya, Pusat sudah merestuinya. Pusat pasti merestuinya kerana ia memudahkan kerajaan negeri untuk membayar balik hutang pengurusan air kepada Pusat sebanyak RM50 juta setahun.

Kenaikan akan juga berlaku di negeri-negeri lain, termasuk negeri yang ditadbir BN. Cuma Kedah yang mula dahulu. Jika Pemuda BN Kedah bercadang untuk mengadakan demonstari membantah kenaikan tarif air, maka eloklah mereka membatalkan dahulu niatnya kerana jika Perlis, Perak dan Melaka akan umumkan juga kenaikan dalam masa terdekat tentulah mereka akan malu sendiri. Pemuda BN sudah banyak kali malu bersabit isu demonstrasi lantaran isu yang dilontar menjadi senjata makan tuan. Maka eloklah Pemuda jangan jangan menambahkan lagi koleksi kemaluan.

Kedua: Kenaikan ini tidak dapat dielak memandangkan kos pengeluaran dan pengurusan bekalan air meningkat yang meningkat. Contohnya, kos berdasarkan kuantiti bahan kimia yang dibeli untuk mengolah dan merawat air juga meningkat sepanjang 17 tahun iaitu dari RM1,977,334.81 pada tahun 1993 kepada RM4,792,296.03 pada tahun 2009. Bahan kimia ini termasuklah Polyaluminium Chloride, Sodium Silicoflouride, Chlorine dan Hydrated Lime yang diguna untuk membersih air dalam tangki-tangki.

Antara yang naik juga ialah tarif elektrik. Lebih 50 peratus kos pengeluaran air ialah kos elektrik. Ia menjadikan kos yang terpaksa dibayar kepada TNB juga bertambah iaitu sebanyak RM1,977,334.81 pada tahun 1993 meningkat menjadi RM4,792,296.03 pada tahun 2009.

Satu lagi faktor khusus yang mengakibatkan peningkatan kos ialah perjanjian pengurusan bekalan air dengan pihak swasta yang dibuat di zaman BN dulu merugikan pihak kerajaan. Jabatan Bekalan Air Kedah (sekarang SADA) terpksa membayar kepada syarikat Utara Indah Sdn. Bhd. Lebih RM327 juta bagi tempoh 1993 hingga 2009 dan Taliworks (Langkawi) Sdn. Bhd sebanyak RM206 juta sepanjang tempoh yang sama.

Pada tahun 2009 sahaja kerajaan terpaksa membayar kepada syarikat swasta itu RM39 juta sedangkan kutipan hasil air di Langkawi hanya sebanyak RM14 juta, bermakna kerajaan terpaksa ‘top up’ sebanyak RM25.

Begitu juga perjanjian dengan syarikat Utara Indah Sdn Bhd yang diberi tugas merawat air di loji Pelubang, Jitra. Bayaran dibuat berdasarkan kapasiti air yang dirawat bukannya kapasiti air yang sampai kepada pengguna. Hakikatnya kapasiti air yang sampai kepada pengguna hanya kira-kira 55 peratus. Bermakna kerajaan hanya ‘menderma’ kepada syarikat tersebut untuk kerja merawat baki 45 peratus air yang tidak sampai kepada pengguna.

Semua kos yang membebankan ini adalah angkara kerajaan BN dahulu. Jika ada rakyat yang marah kerana kenaikan tarif air ini marah suruhlah mereka marahkan BN sebab BNlah yang jadi punca kenaikan tersebut.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.