Kelantan hanya mahu menang

Oleh KHAIRI MOHAMAD
khairi.mohamad@kosmo.com.my

http://kosmo.com.my/kosmo/pix/2011/0301/Kosmo/Sukan/su_04.1.jpg

NORSHAHRUL (kanan) akan terus menjadi taruhan Kelantan untuk memusnahkan gawang pasukan Negeri Sembilan malam ini.

KELANTAN tidak mempunyai pilihan kecuali perlu mengatasi Negeri Sembilan malam ini jika berhasrat untuk terus menghuni tangga teratas Liga Super ketika tekanan yang diberikan oleh Perak semakin memuncak.

Hakikat tersebut disedari oleh ketua jurulatih Kelantan, Datuk M. Karathu yang mengakui bahawa para pemainnya mula merasai tekanan untuk terus memacu persada liga yang kini terpaksa berkongsi mata dengan Perak.

Namun, Kelantan tetap menera- jui liga dengan kelebihan jaringan.

Menurutnya, biarpun kelebihan dilihat berpihak kepada Kelantan ketika aksi tersebut dijadualkan berlangsung di Kota Bharu, namun aksi menentang Negeri Sembilan yang berjaya mencatat kemenangan Sabtu lalu adalah tugas yang sukar.

"Mereka mempunyai jentera serangan yang cukup efektif dengan kombinasi empat penggempur utama iaitu Zaquan (Adha), Ahmad Fakhri (Shaarani), Hairuddin (Omar) dan Kuna (S. Kunalan) dan saya mahu semua pemain perta- hanan Kelantan bersedia.

"Kita juga sedang mempersiapkan penggempur kita untuk memastikan peluang yang terhidang disudahkan sebaik mungkin.

"Kita tidak boleh leka kerana kita boleh kehilangan mata," kata- nya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, beliau agak terkilan dengan aksi pasukannya ketika menentang Kedah kerana The Red Warriors sepatutnya berjaya mengutip mata penuh, namun ketum- pulan jentera hadapan memusnahkan impian tersebut.

Bagaimanapun jelasnya, beliau berpuas hati dengan corak permainan pasukannya kerana kerap mengancam Kedah melalui serangan pantas, dan bahagian tengah juga bertindak cemerlang untuk membuka peluang menjaringkan gol tetapi dihampakan penyudah yang lemah.

"Apabila pemain lain sudah bersedia membuat serangan, sepatut- nya pemain penyerang perlu cepat mencari kedudukan yang sesuai dan bijak untuk melakukan penyudah tetapi apabila itu tidak berlaku ia menyebabkan gerakan anda berakhir dengan kekecewaan.

"Bola sepak hari ini menuntut kepantasan dan kebijaksanaan. Anda tidak perlu memegang bola terlalu lama ketika berada di dalam kotak penalti.

"Jika ada peluang seperti itu, pemain perlu bijak menyudahkannya," ujarnya.

Mengulas mengenai kesebelasan yang akan diturunkan menen- tang Negeri Sembilan malam ini, Karathu berkata:

"Kita akan turunkan kesebelasan yang terbaik dan semua pemain saya bebas daripada kecederaan termasuk Zairul Fitree (Ishak) dan S. Chanturu yang sudah pulih daripada kecederaan otot ketika menentang Kedah.

"Ramzul (Zahini Adenan) dan Norshahrul Idlan (Talaha) akan terus mengemudi bahagian hadapan dan kedua-dua pemain ini mempunyai kepantasan untuk merobek gawang Negeri Sembilan."

No comments

Powered by Blogger.