Muhyiddin Tibai Ku Li

UMNO Tak Pernah Sekat Mana-mana Pemimpinnya Bersuara : Muhyiddin

KUALA LUMPUR, 8 Nov – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata UMNO tidak pernah menyekat mana-mana pemimpinnya di semua peringkat daripada menyuarakan pendapat tentang isu melibatkan parti kerana UMNO mengamalkan prinsip demokrasi.

Muhyiddin, yang juga Timbalan Presiden UMNO, berkata setiap hari beliau membaca dalam akhbar banyak pendapat daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang mengulas mengenai pelbagai isu yang membuktikan tiada sekatan daripada parti.

“Tiada satu pun pekeliling yang dikeluarkan kepada mana-mana pemimpin UMNO baik di peringkat negeri, bahagian atau individu mengatakan mulut mereka terkunci dan tertutup sepanjang masa.

“Kadang-kadang mereka bercakap lebih daripada yang sepatutnya pun,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan dialog terbuka dengan 50 graduan yang terpilih untuk menyertai program “Teach For Malaysia” di sini hari ini.

Muhyiddin mengulas kenyataan Ketua UMNO Bahagian Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah hari ini yang mendakwa kononnya dalam UMNO sudah tiada peluang untuk bersuara, dan jika mahu bercakap pada perhimpunan agung pun, individu itu perlu mendapatkan kelulusan pihak atasan.

Pada 22 Julai lepas, Tengku Razaleigh melancarkan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dikenali sebagai Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) dengan beliau sebagai presidennya, sebagai “platform untuk menyuarakan pendapat secara lebih meluas”.

Muhyiddin berkata berkata UMNO juga tidak menyekat mana-mana anggotanya untuk menyertai NGO kerana itu adalah hak masing-masing.

“Kita tidak sekat kalau mereka hendak menyertai mana-mana NGO, begitu juga dengan individu di parti lain yang ada juga menyertai badan dan persatuan, kerana itu minat mereka untuk memberi tumpuan kepada sesuatu perkara yang mereka ingin fokuskan,” katanya.

Menurut Muhyiddin, di dalam UMNO ada sistem di peringkat bahagian dan negeri sebagai satu forum untuk ahli dan pemimpin menyampaikan apa sahaja yang berkaitan dengan parti.

“Saya tidak tahu apa yang Tengku Razaleigh hendak cakap yang kita tak bagi cakap. Apabila beliau buat majlis bertemu dengan media, dia bercakap juga. Mungkin kalau beliau ada sesuatu yang berbeza sikit dari parti, bolehlah beliau kemukakan.

“Jika beliau ada cadangan tertentu hendak disampaikan, rasanya tidak perlu tunggu sehingga Perhimpunan Agung UMNO kerana mereka boleh sampaikan pendapat pada bila-bila masa sahaja,” kata Muhyiddin.

1 comment

Anonymous said...

Biasa lah respon pemimpin UMNO pabila terkeluar crite rasa tak puas hati dikalangan ahli, kali ni bukan sebarang ahli, ahli veteran UMNO bukan calang2 ahli kerana satu2 nya yg berani lawan mamak kutty Madey utk jawatan Presiden!! Respon Muhyidin, respon skema pemimpin UMNO: perkara tu tak pernah berlaku, nak cakap2 lah, selama ni Ku Li dah berkata2 pada media, nak tubuh ngo, tubuh lah: Ini sebenarnya petanda: UMNO memang tak peka dengan rintihan rakyat dan tidak akan dan tidak mahu uberubah, "transform" sbg mana yg diwawarkan= semua ini cuma bualan kosong utk menyejukkan hati rakyat yg membara! UMNO parti kroni, parti pentingkan diri & anak bini & group elit mrk: jangan harap lah dia nak perjuangkan kepentingan rakyat marhaen. LUpakan saje parti ni Tengku Razaleigh dan semua rakyat yg mahukan keadilan. Ubah dan lawan mereka!! Tiba PR memerintah negara ini pula & kuburkan UMNO!!...

Powered by Blogger.