Sampai bila graduan UPSI tiada tempat mengajar

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 25 Nov: Kerajaan BN diminta membatalkan sahaja kursus perguruan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) jika tiada penempatan mengajar kepada para graduannya.

Sekiranya langkah itu tidak dilakukan, ia hanya akan menyusahkan para pelajarnya, sedangkan mereka telah menghabiskan masa beberapa tahun untuk menamatkan pengajian masing-masing.

Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria berkata, para graduan UPSI yang masih belum mendapat peluang mengajar pasti amat kecewa dengan kejadian itu, pada hal nasib buruk sedemikian tidak seharusnya diterima oleh mereka.

Menurutnya, Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi sepatutnya telah membincangkan secara terperinci perkara itu dan mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengatasinya.

Katanya, namun sehingga kini masalah ketiadaan peluang mengajar bagi graduan-graduan UPSI itu masih berterusan dan kejadian seperti itu juga pasti akan turut dialami oleh para pelajar baru nanti sekiranya pihak kerajaan terus gagal menyelesaikannya dalam masa terdekat.

"Pihak kerajaan sepatutnya telah membincangkan perkara ini dengan baik agar mereka mempunyai penempatan. Kalau tiada penempatan untuk mereka, lebih baik dibatalkan sahaja kursus perguruan di UPSI," katanya ketika ditemui Harakahdaily, di sini.

Perkara itu turut disuarakan oleh beliau ketika berucap membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2012 Peringkat Kementerian Pengajan Tinggi pada persidangan Dewan Rakyat kelmarin.

Dalam perbahasan itu, beliau turut menarik perhatian kementerian terbabit mengenai prosedur yang digariskan oleh kementerian itu untuk setiap universiti membuka kursus atau kos baru kepada para pelajar.

Katanya, sehingga kini terdapat beberapa kursus di beberapa buah pusat pengajian tinggi yang masih tidak diiktiraf oleh JPA dan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

"Kursus-kursus tersebut termasuk Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang di Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Ijazah Kewangan Islam (Takaful) di Kolej Universiti Islam Selangor dan Medical Program di Insaniah.

"Adakah pihak kementerian sedar wujudnya beberapa kursus yang masih tidak diiktiraf oleh MQA dan JPA itu? Jika sehingga graduasi, kursus yang diambil oleh pelajar masih tidak diiktiraf, bagaimana pelajar-pelajar itu ingin mendapatkan pekerjaan?" tanyanya.

Pihak kementerian, tambahnya, sewajarnya tegas dengan isu tersebut dan beliau mencadangkan agar hanya kursus yang telah diiktiraf sahaja yang dibenarkan dibuka untuk pelajar universiti atau pusat pengajian tinggi.

Sebelum itu, beliau turut menyentuh tentang Program Mybrain15 dengan meminta pihak kerajaan menyediakan peruntukan lebih besar bagi dimanfaatkan oleh lebih ramai pelajar termasuk bagi MyMaster dan MyPhD.

Beliau juga turut mendesak agar Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 dimansuhkan kerana akta tersebut ternyata sudah tidak relevan lagi dengan perkembangan kini.

Kelmarin, Mahkamah Rayuan turut memutuskan akta tersebut yang melarang mahasiswa menzahiirkan sokongan atau bangkangam dalam politik sebagai tidak sah dan bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Menurut beliau, keputusan majoriti 2-1 oleh panel tiga hakim yang diketuai Datuk Wira Low Hop Bing itu dibuat selepas mahkamah membenarkan rayuan empat penuntut Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang didakwa terbabit dalam kempen pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor pada April tahun lalu.

Katanya, keputusan tersebut sekali gus mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 28 September 2010 yang memutuskan seksyen berkenaan tidak melanggar Perlembagaan selepas menolak saman pemula keempat-empat penuntut itu.

"Saya menghayati pendirian Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifudin Abdullah yang komited bahawa AUKU perlu dipinda, tetapi kami dari Pakatan Rakyat lagi komited bahawa AUKU ini perlu dimansuhkan terus dalam sejarah hidup mahasiswa di universiti," tegasnya.

No comments

Powered by Blogger.