NFC dapat kontrak, kerana Shahrizat Menteri Umno- Zuraida


(Oleh: Masdar Wahid)

KUALA LUMPUR 28 Nov: National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) tidak mungkin mendapat kontrak mengusahakan Pusat Fidlot Kebangsaan jika Datuk Seri Shahrizat Jalil bukan pemimpin Umno dan menteri kabinet.
Itu reaksi segera Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin terhadap penafian Ketua Wanita Umno itu, kononnya tiada kaitan dengan NFC yang dimiliki suami dan anaknya.

“Sebab itu kita mendesak minit mesyuarat mengenai projek itu didedahkan kerana kita mahu tahu kenapa NFC diberi kebenaran mengusahakan projek itu.

“Keengganan mendedahkannya mengukuhkan lagi kenyataan kita bahawa syarikat itu mendapat tender hanya kerana Shahrizat pemimpin Umno dan menteri kabinet,” katanya dihubungi Keadilandaily.com hari ini.
Zuraida turut membidas kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu kononnya skandal NFC dibongkar Pakatan Rakyat untuk kepentingan politik.

“Shahrizat jangan alih isu, persoalan terbesar dalam isu ini ialah penyelewengan RM250 juta wang pembayar cukai dan yang memulakan pembongkaran ini ialah Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2010.

“Oleh kerana Pakatan komited membanteras penyelewengan dan rasuah, maka kita menuntut penjelasan hasil laporan itu,” tegasnya.

NFC ialah syarikat yang dimiliki keluarga Shahrizat bagi mengusahakan projek ternakan lembu, namun gagal mencapai sasaran ditetapkan meskipun memperoleh dana RM250 juta.
Malah projek yang dilulus Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sebelum ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin itu turut menyalahguna wang untuk membeli dua unit kondominium mewah di Bangsar hampir RM14 juta.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid dalam sidang media di Parlimen baru-baru ini mengesahkan pinjaman mudah RM250 juta sudah diberi kepada NFC sejak 2008 hingga 2009 walaupun perjanjian hanya dibuat pada 2010.
Kenyataan itu sekaligus bertentangan dengan kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang mendakwa pinjaman kepada NFC setakat 31 Julai lalu hanya RM181.9 juta.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika ini pula, Datuk Seri Noh Omar mendakwa pinjaman setakat Disember 2010 kepada NFC hanyalah RM134.72 juta.
Pakatan Rakyat sudah pun mendesak agar semua menteri itu meletak jawatan kerana didakwa berbohong dan mengelirukan rakyat semata-mata mahu menutup penyelewengan wang rakyat oleh keluarga Shahrizat.

No comments

Powered by Blogger.