Bersemuka dengan Ronnie Liu

Harakahdaily

Ronnie Liu satu nama panas sejak kebelakangan ini. Beliau dikaitkan dengan pelbagai isu dan menjadi sasaran pelbagai pihak. Sejak dua bulan lalu, beliau menutup mulut dan tidak mahu diwawancara oleh mana-mana media. Namun Harakahdaily dan Siasah berjaya membuka pintu pejabat beliau dan memberikan wawancara ini. Ikuti wawancara dengan beliau. Sebahagian wawancara ini telah disiarkan dalam akhbar politik Siasah sebelum ini.

Apa perkembangan mutakhir Kerajaan Negeri Selangor sekarang dalam menghadapi serangan yang bertubi-tubi dari Barisan Nasional?

Saya rasa Barisan Nasional atau Umno sudah tahu, sekiranya mereka tidak kacau kita, dan kita dapat terus berkhidmat membangunkan negeri Selangor seperti hala tuju yang kita ada sekarang ini, mereka tidak boleh menang dalam pilihan raya yang akan datang. Dahulu kita semuanya tidak ada kerajaan, tetapi apabila peluang (mandat) sudah diberi, kita sudah merakyatkan ekonomi Selangor, cara kita mentakbir bersih tanpa penyelewengan, tiada menyalahgunakan kuasa. Ini ditambah lagi dengan wujudnya program-program kebajikan misalnya untuk skim mesra warga emas, mikrokredit sebanyak 50 juta dan kini tambah lagi RM20 juta untuk golongan miskin bandar dan sebagainya. Rakyat sekarang dapat membandingkan bagaimana pentadbiran sekarang dengan pentadbiran lama.

Begitu juga dari segi pendidikan. Walaupun kita tiada hak dari segi pendidikan tetapi kita bagi tanah dan peruntukan kepada sekolah Cina, India dan Sekolah Agama Rakyat. Sekolah Agama Rakyat kita bagi setiap tahun RM9 juta, sekolah Cina dan Tamil sebanyak RM4 juta setiap tahun. Sementara persatuan pendidikan Cina kita bagi RM2 juta setiap tahun.

Dan sebagai Pengerusi Rumah Ibadat selain Islam, sehingga ke hari ini kita telah bagi sebanyak 95 keping tanah kepada kuil, tokong dan gereja. Ini tidak termasuk lagi surau dan masjid.

Begitu juga penghasilan dari pasir. Sejak PR memerintah hasilnya telah meningkat. Dahulu di bawah BN paling tinggi penghasilan yang mereka dapat hanyalah RM4 juta tetapi sekarang kita dapat RM15 juta ke 20 juta setahun. Orang sekarang sudah dapat membuat perbandingan antara BN dan PR. Bila jadi seperti itu, mereka rasa takut dan bimbang.

Dan setiap kali kita pergi berceramah di luar Selangor, misalnya di Melaka, Johor atau Pahang, orang di sana sering meminta saya bercerita tentang Selangor. Apabila saya kata di Selangor ada pelbagai kemudahan untuk rakyat, mereka kata di negeri mereka semua itu tidak ada. Sebab itu BN tidak mahu melihat negeri Selangor berjaya. Oleh itu mereka gunakan tektik kotor sebab mereka kurang yakin untuk berlawan dengan PR secara bersih. Ini apa yang saya perhatikan..

Dilihat kepada keadaan sekarang, DAP paling aktif mendaftarkan ahli baru. Sebenarnya apakah rahsia di sebalik pendaftaran paling ramai pengundi baru itu?

[baca temubual selanjutnya]

No comments

Powered by Blogger.